Çevre Bilinçli Tüketim Eğiliminin Yeşil Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisinde Yeşil Reklamın Rolü


Creative Commons License

Durmaz M. G., Şentürk S.(Yürütücü), Sağlık R.

TÜBİTAK Projesi, 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 2209-A - Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Nisan 2024
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2025
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Proje Özeti

Özet

Küreselleşmenin yaşamımıza olumlu olduğu kadar olumsuz yönde etkileri de bulunmaktadır. Bu olumsuz etkilerden biri olan çevre sorunları gerek bireysel yaşamı gerekse de ekolojik çevreyi olumsuz yönde etkileyen büyük bir problem haline gelmiştir. Bu nedenle günümüzde çevresel problemlere yönelik daha bilinçli olma ve duyarlı davranma eğilimi artış göstermektedir. Bu duyarlılığın bir göstergesi de çevre bilinçli tüketim eğilimidir. Çevre bilinci, bireyin çevreye yönelik oluşan tehditlerin farkında olarak, bu tehditleri ortadan kaldırmaya yönelik çözümler bulma çabasıdır (Diksaç, 2019: 44). Çevre bilinçli tüketim kavramı ilk olarak 1996 yılında Roberts tarafından kullanılmıştır. Çevre bilinci ile eyleme geçen tüketicilerin tüketim ve satın alma kararları çevreye karşı sorumluluk çerçevesinde gelişim göstermektedir. Çevre bilinçli tüketiciler sürdürülebilir kaynak kullanımını savunmaktadır. Çevre bilinçli tüketiciler bir ürün satın alırken üretim koşulları, ürünün içeriği, ambalajı, kullanımı ve ürün kullanımının ardından çevreye olan etkileri hakkında bilgi edinerek buna göre karar verme eğilimi göstermektedirler (Buğday, 2015: 72-73). Bireyin çevreye yönelik sergilediği eylemler ve çevreye yönelik hisleri, bireyin çevreye duyarlı davranışlarını yansıtmaktadır (Kurtuluş vd., 2019: 109). Çevreye yönelik artan bilincin yeşil satın alma davranışını teşvik etmesi kaçınılmaz bir durumdur. Günümüzde tüketiciler artık satın alma esnasında çevresel sorunları göz ardı edememektedir (Karaman, 2021: 157). Yeşil tüketimde tüketiciler ürün veya hizmet satın alma kararında ürün veya hizmetin çevreye olan etkisine dikkat etmektedir. Çevre bilincine sahip yeşil tüketiciler doğaya zara vermeyen, fazla ambalaja sahip olmayan, üretim aşamasında canlılara zarar vermeyen ürünleri satın almayı tercih etmektedir. Günümüzde tüketicilerin çevreye duyarlı satın alma davranışlarının artış göstermesinin somut kanıtı, çevre dostu ürün satın almak için daha fazla para ödemeyi göze alan bireylerin sayısının artmasıdır (Biner, 2014: 79). Tüketicilerin satın alma güçlerini kullanarak çevresel problemlerin çözümüne katkı sunabileceği ve çevresel uygulamalara yön verebileceği düşünülmektedir. Tüketicilerin yeşil satın alma davranışlarına yön veren teşvik edicileri belirlemek bu açıdan önem taşımaktadır (Tanrıkulu, 2015: 122). Bu teşvik edicilerden biri olarak yeşil reklamların yeşil satın alma davranışında rol üstleneceği düşünülmektedir. Çevresel bilince sahip olan tüketicileri yeşil reklamlara karşı duyarlı olması beklenmektedir. Yeşil reklam, reklama konu olan ürün veya hizmetin içeriğinde ve üretim aşamasında yeşil uygulamalara yer verildiğini iddia eden reklamlar olarak tanımlanmıştır (Akdeniz ve Koçer, 2022: 15-16). Yeşil reklamların 1990’lı yıllarda öneminin artmasıyla müşterilerin yeşil ürün, yeşil etiket ve yeşil pazarlama talepleri kurumlara yönelik yeni talepler oluşmasına katkı sağlamıştır. Yeşil reklamlar yardımıyla çevrede, müşterilerde çevre dostu bir ürün ve çevre dostu bir kurum imajı oluşturulması imkan dahilindedir. Çevresel sorunlara karşı çözüm önerileri getirildiği yönünde bilgiler verilen yeşil reklamlardaki ifadelerin net ve tutarlı olması da önem taşımaktadır (Boran ve Taşkın, 2022: 146-147). Çevre sorunlarına yönelik yüksek tüketici bilincinin işletmeleri “yeşil” stratejiler geliştirme ve benimsemeye yönlendirmiştir (Çavuşoğulu, 2021: 1358). Araştırmada günümüzün en önemli sorunlarından biri olan çevre sorunlarına karşı oluşan çevre bilincinin tüketim aşamasında yeşil satın alma davranışını nasıl etkilediğinin ortaya çıkarılması önem taşımaktadır. Aynı zamanda günümüzdeki görsel efekti yüksek olan ve izleyiciyi etkileme gücü bulunan reklamların “yeşil reklam” çerçevesine bürünerek çevre bilinci beslemesi ve yeşil satın alma davranışına önemli bir teşvik edici rol üstlenmesi beklenmektedir.