Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bireylere Okuma Becerilerinin Kazandırılmasına Yönelik Görüşlerin Alınması ve Personel Yeterliliklerinin Belirlenmesi


Yılmaz E. (Yürütücü), Erkan F., İmamoğlu M.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, BAP Araştırma Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Destek Programı: BAP Araştırma Projesi
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2024
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2025

Proje Özeti

Araştırmanın konusu özel eğitim alanı ile ilgili bir özel eğitim kategorisi olan özel öğrenme güçlüğü ile ilgilidir. Özel öğrenme güçlüğü Türkiye’de özellikle son yıllarda gündeme gelen bir özel eğitim kategorisidir. Özel öğrenme güçlüğü özellikle okumada, yazmada ve matematik becerilerinde kendini gösteren bir yetersizliktir. Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerde özellikle akademik becerilerin temelini oluşturan okumada yetersizlikler gözükmektedir. Bu doğrultuda bu araştırmanın konusu özel öğrenme güçlüğü olan öğrenciler ile ilgili çalışan eğitim personelinin yeterliliklerini belirlemek ve ileride kapsamlı araştırma dâhilinde özellikle öğretimsel destek modülüne uygun öğretim materyali geliştirmek amacıyla görüşlerinin alınmasıdır. İlgili alan yazın incelendiğinde; ÖÖG ile ilgili öğretmen yeterlikleri ve görüşlerinin belirlendiği araştırmalar belirli branştaki öğretmenlerle –özellikle sınıf öğretmenliği-  yapıldığı görülmektedir. ÖÖG olan öğrencilerle karşılaşma, değerlendirme, öğretim sunma ihtimali daha yüksek olan özel eğitim okullarında/kurumlarında ve/veya özel eğitim rehabilitasyon kurumlarında çalışan personellerin yeterliliklerinin ve görüşlerinin birlikte alınması ve demografik değişkenler bağlamında incelenmesi araştırmanın önemini ve özgünlüğünü göstermektedir. Ayrıca ÖÖG olan öğrencilerin öğretiminde en çok ihtiyaç duyulan okuma becerilerinin geliştirilmesine yönelik kapsamlı program ve içerik geliştirme çalışmalarına kaynaklık edebilecek nitel görüşmelerin gerçekleştirilecek olması da önem arz etmektedir. Araştırmaya katılan eğitim personelinin cinsiyetinin, yaş aralığının, mesleki kıdeminin, okuldaki/kurumdaki görevinin, çalıştığı okul/kurum türünün, görev yaptığı ilin, eğitim durumunun, özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle çalışıp çalışmama durumunun, şu ana kadar özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle çalışıp çalışmama durumunun, görev yaptığı okuldaki/kurumdaki öğrencilerin sosyo-ekonomik durumunun özel öğrenme güçlüğü öğretmen yeterliliklerinde, disleksi ile ilgili bilgi ve inanç düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığı incelenecek ayrıca; özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere okuma becerisinin kazandırılmasına yönelik içerik ile ilgili görüşleri incelenecektir. Bu araştırmanın belirli bir bölümü ilişkisel tarama modeli ile desenlenecektir. Ayrıca nitel araştırma yöntemleri kullanılacaktır. Nicel araştırmaya 250-300 eğitim personelinin, nitel çalışmaya 15-20 eğitim personelinin katılması hedeflenmektedir.  Projenin 01/09/2024-31/12/2025 tarihleri arasında toplanacaktır. Araştırmada toplanan nicel veriler istatistik yazılım programı (SPSS 25.0) aracılığıyla analiz edilecektir. Tanımlayıcı istatistik analizi, normallik analizi, niceliksel verilerin karşılaştırılmasında ve gruplar arasındaki farkın bulunması ve korelasyon analizleri gerçekleştirilecektir. Nitel veriler betimsel analiz ile çözümlenecektir. Araştırmada raporları Ulusal düzeyde bir kongrede sözlü olarak sunulacak ve TR Dizin’de taranan 2 dergide 2 ayrı makale olarak yayınlanacaktır. Ayrıca fakültenin bölüm internet sitesinde ve sosyal medya hesaplarında, araştırmacıların sosyal medya hesaplarında veriler yayınlanacaktır.