Türkçe Öğretmeni ve Adaylarının Yazımı Karıştırılan Kelimelere Yönelik Görüşleri


Creative Commons License

Örge Yaşar F. (Yürütücü), Çiftçi B.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2020

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Mart 2020
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2020

Proje Özeti

Dil, insanlar arasında yazılı ve sözlü iletişimi sağlayan bir araçtır. İnsanlar, doğaları gereği başka insanlarla iletişim kurmaya ihtiyaç duymuş ve bunun için de anlama sahip en küçük birim olan kelimelerden yararlanmışlardır. Türk toplumu, yaşadığı coğrafya ve ülkenin mevcut jeopolitik konumu nedeniyle birbirinden farklı toplumlarla iletişim ve etkileşim içerisinde bulunmuştur. Farklı kültürlerle etkileşim içinde bulunmak, beraberinde dilimize farklı kültürlere ait kelimelerin girmesine ve yerleşmesine neden olmuştur. Dilimize yerleşen bu kelimeler konuşma dilinde daha yaygın olarak kullanıldığı için ilgili kelimelerin yazı diline aktarılmasında bazı problemler ortaya çıkmıştır. Bu problemlerden birisi, konuşma dili ve yazı dili arasındaki farklılıktır. Konuşma dili ve yazı dili arasındaki farkın giderek açılması ve teknoloji kullanımının yaygınlaşmasıyla birlikte Türk Dilinde “yazımı karıştırılan kelimeler” gündeme gelmiştir. Bu konuda tam ve kesin bir çerçeve çizememiş olan Türk Dil Kurumu, her yıl yazımı karıştırılan kelimelere ve Yazım Kılavuzuna yeni kelimeler eklemektedir. Bununla birlikte yazım kuralları konusunda ortak bir karara varılamamış olması, bireylerin hatasız yazma konusunda gerekli yeterliliğe sahip olamamasına neden olmaktadır. İşte bu sebeple yapılması planlanan bu çalışma ile 2019-2020 akademik yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören Türkçe öğretmeni adaylarının yazımı karıştırılan kelimelere yönelik yeterlilikleri tespit edilecek, Türkçe öğretmeni adaylarının ve Çanakkale il merkezinde hâlihazırda görev yapan Türkçe öğretmenlerinin yazımı karıştırılan kelimelere yönelik görüşleri alınacaktır. Bu bağlamda çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden tarama testi, doküman analizi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilen verilerden hareketle çözüm önerileri getirilecektir.