Polyester ve Polipropilen Tel Katkılı Betonların Beton Yol Kaplamalarında Kullanılabilirliği Üzerine Bir Araştırma (07/2007-25)


Can Ö., Şimşek O., Çullu M., Bolat H., Durmuş G.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2007 - 2010

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2007
  • Bitiş Tarihi: Nisan 2010

Proje Özeti

Yapılan arastırmalar liflerin beton performansını önemli derecede etkiledigini göstermektedir. Literatürde çelik liflerin betonun egilme dayanımını ve enerji yutma kapasitesini arttırdıgı belirlenmistir. Ancak çelik liflerin beton yol gibi korozif ortamlarda sürekli bulunması zamanla lif etkisinin ortadan kalkmasına neden olabilmektedir. Bu nedenle mikro sentetik lif üreticileri kimyasallara ve korozif ortamlara dayanıklı, aynı zamanda çelik life alternatif olması amacıyla makro sentetik polyester ve polipropilen telleri piyasaya  sunmuslardır. Bu çalısmanın amacı, polyester (PYTB) ve polipropilen tel takviyeli betonların (PPTB) çelik tel takviyeli (ÇTB) ve tel takviyesiz betonlara göre taze ve sertlesmis beton deneyleri ile performansları belirlenerek karayolu üst yapısı olarak kullanılabilirliginin arastırılmasıdır. Çalısmada PYTB, PPTB ve ÇTB’lar ile bunlara referans olması için iki farklı tel içermeyen beton tasarımı olmak üzere toplam bes tür beton üretilmistir. Referans betonlarından R1, karısım tasarımı olarak tel içerikli betonlar ile aynıdır. Diger referans beton R2 ise normal yol betonu olarak üretilmistir. Betonlar üzerinde fiziksel deneylerin yanı sıra plak, kiris egilme, yarmada çekme dayanımı, basınç ve elastiklik modülü, yüzey sertligi yardımıyla yaklasık basınç dayanımı, ultrasonik ses geçis hızı, asınma, kapiler su emme ve karbonatlasma derinligi deneyleri yapılmıstır. Çalısmada yapılan plak, kiris egilme ve yarmada çekme deney sonuçlarına göre polipropilen (PP) tellerin betonun ilk çatlak yükünü arttırdıgı, çelik ve polyester (PY) tellerin ise önemli bir etkisinin olmadıgı belirlenmistir. Betonların plak deneylerinden elde edilen enerji yutma degerlerine bakıldıgında PPTB’ların ÇTB’nunun ~%23,5’i ve PYTB’larında ~%14,8’i seviyesinde oldugu görülmüstür. Kiris egilme deney sonuçları da bunu dogrulamaktadır. Asınma deneylerinde asınma kaybı en çok ÇTB’larında görülmüstür Sonuç olarak agır tasıt yükleri ve olumsuz hava kosullarına maruz beton yollar için ÇTB’ların yüksek enerji yutma kapasiteleri sayesinde daha uygun olacagı görülmüstür. Ancak ÇTB’ların ilerleyen yaslarda, özellikle çelik tellerin betonun ilk çatlak yüküne etki etmemesi, asınma nedeni ile betondan daha iri parçalar koparması ve diger korozif sartlar nedeniyle özelligini kaybedebilecegi de dikkate alınmalıdır. Özellikle PP tellerin betonun ilk çatlak yükünü arttırması ve asınma ve korozif sartlardan çok daha az etkilenmesi PPTB’ların ancak ilerleyen yaslarda ÇTB’lara alternatif olabilecegini  göstermistir.