Kaynaştırma/ Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları Yapılan İlkokul Sınıflarında Bir Davranışsal Müdahale: ClassDojo ile Uygulanan İyi Davranış Oyunu


Toraman Ç., Özmen E. R., Doğanay Bilgi A., Güner N., Dayı E.(Yürütücü)

TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2024 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Şubat 2024
  • Bitiş Tarihi: Şubat 2026

Proje Özeti

Etkili sınıf yönetimi, öğrencilerin sosyal ve akademik davranışları ile başarıları için kritik öneme sahiptir. Araştırmalar bir öğretmenin kullandığı sınıf yönetimi stratejilerinin öğrencilerin problem davranış düzeyleriyle güçlü bir şekilde ilişkili olduğunu göstermiştir. Etkili bir sınıf yönetimi için problem davranışlar oluştuktan sonra tepki vermek yerine önleyici stratejiler kullanarak problem davranışların oluşmadan önlenmesine odaklanılması önemlidir. Son yıllarda uygulamalı çalışmalarda önem kazanan bir birbirine bağlı grup izlerliği uygulaması olan iyi davranış oyunu (İDO) okullarda ve sınıflarda kullanılan “Çok Katmanlı Müdahale Modellerinde” de önleyici uygulamalar olarak adlandırılan ilk aşamada yer almaktadır. Bu bağlamda bu projede, sınıflarda uygulanacak müdahale ile sınıflarda var olan problem davranışların azaltılması ya da yok edilmesi ve ilerleyen zamanlarda oluşabilecek yeni problem davranışlar için önleyici bir sınıf yönetimi stratejisinin öğretmenler tarafından kullanılması amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda projenin amacı, ClassDojo ile Uygulanan İyi Davranış Oyunu’nun (ClassDojo-İDO) Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamaları yapılan sınıflardaki öğrencilerin problem davranışları ve akademik katılım davranışları ile bu sınıfların öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerini kullanım düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Ayrıca projede deney grubundaki öğretmen ve öğrencilerin ClassDojo-İDO ile sınıfta sergilenen problem davranışlara ilişkin görüşlerinin alınması da amaçlanmıştır.

Projede karma araştırma deseni kullanılacaktır. Bu projenin nicel boyutu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokullardan çalışmaya gönüllü 10’u deney ve 10’u kontrol grubu olacak şekilde 20 ikinci sınıf şubesi ve bu şubelerin öğretmenleri ile yürütülecektir. Nitel boyutu ise deney grubundan seçilecek 20 öğrenci ve deney grubunda yer alan 10 öğretmen ile yürütülecektir. Projede nicel ve nitel verileri toplama amaçlı ölçme araçları geliştirilecektir.

Projenin deney süreci öğretmenlere ClassDojo-İDO’nun eğitimleriyle başlayacaktır. Ardından ClassDojo-İDO’nun uygulanacağı dersler belirlenecek ve uygulamada kullanılacak materyaller hazırlanacaktır. Deney süreci öğretmenlerin sınıflarında ClassDojo-İDO’yu uygulamaları ile devam edecek ve öğretmenlere uygulamalarına ilişkin geribildirim verilecektir. Deney süreci öncesi ve sonrasında deney grubundan belirlenen öğrenci ve öğretmenlerle görüşmeler yapılacaktır. Son olarak kalıcılık ve genelleme verileri toplanacaktır. Projenin 24 ayda tamamlanması planlanmaktadır.

Bu projenin teknoloji tabanlı etkili sınıf yönetimi sistemlerinin kullanımıyla genel eğitimin kalitesini ve davranışsal olarak risk grubunda olan öğrencilerin akademik katılım ve uyumsal davranışlarını artıracağı düşünülmektedir. Bununla birlikte özel gereksinimli öğrencilerin tipik gelişim gösteren akranları tarafından sosyal kabullerinin arttırılmasında etkili olabileceği öngörülmektedir. Bu bağlamda bu proje ile ClassDojo-İDO’nun alanda çalışan eğitimcilere ve araştırmacılara da yol göstereceği düşünülmektedir.



Effective classroom management skills are critically important for the social and academic success of students. Research has shown that the classroom management strategies used by a teacher are strongly correlated with the problem behavior levels of students in academic environments. In order to have effective classroom management, it is essential to focus on preventing problem behaviors from occurring rather than reacting to them after they have already happened. Good behavior game (GBG), an interdependent group contingency practice that has gained importance in applied studies in recent years, takes place in the first tier called preventive practices in "Multi-Tiered Intervention Models" used in schools and classrooms. In this context, this project aims to implement interventions in classrooms that will reduce or eliminate existing problem behaviors and provide teachers with a preventative classroom management strategy for potential new problem behaviors in the future. In this vein, the project aims to examine the impact of the Good Behavior Game (ClassDojo-GBG) implemented through mainstreaming/integration on the problem and academic  participation behaviors of students in classrooms where educational practices are carried out, as well as and the impact on the classroom management strategies used by their teachers. Additionally, the project aims to obtain the opinions of the teachers and students in the experimental group on the problem behaviors exhibited in the classroom with ClassDojo-GBG.

For this project, a mixed-methods research design will be used. The quantitative dimension of the project will involve 20 second-grade classrooms from primary schools affiliated with the Ministry of National Education, with ten classrooms serving as the experimental group and ten as the control group. The qualitative dimension will involve 20 students and ten teachers selected from the experimental group. Measurement tools will be developed to collect quantitative and qualitative data in the project.

The experimental process of the project will begin with training for teachers on ClassDojo-GBG. Next, lessons where ClassDojo-GBG will be implemented and materials to be used in the application will be prepared. The experimental process will continue with teachers implementing ClassDojo-GBG in their classrooms, and they will receive feedback regarding their implementation. Before and after the experimental process, interviews will be conducted with selected students and teachers from the experimental group. Finally, data on the sustainability and generalization of the results will be collected. The project is planned to be completed in 24 months.

This project is believed to increase the quality of general education and the academic participation and adaptive behavior of students in behaviorally at risk by using effective technology-based classroom management systems. In addition, it is predicted that improving students' friendships with their peers in the classroom, especially with typically developing peers, can effectively increase the social acceptance of students with special needs. In this context, it is thought that this project with ClassDojo-GBG will also guide educators and researchers working in the field.