Toraman Ç., Özmen E. R., Doğanay Bilgi A., Güner N., Dayı E.(Yürütücü)
TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2024 - 2026
Etkili sınıf yönetimi,
öğrencilerin sosyal ve akademik davranışları ile başarıları için kritik öneme
sahiptir. Araştırmalar bir öğretmenin kullandığı sınıf yönetimi stratejilerinin
öğrencilerin problem davranış düzeyleriyle güçlü bir şekilde ilişkili olduğunu
göstermiştir. Etkili bir sınıf yönetimi için problem davranışlar oluştuktan
sonra tepki vermek yerine önleyici stratejiler kullanarak problem davranışların
oluşmadan önlenmesine odaklanılması önemlidir. Son yıllarda uygulamalı
çalışmalarda önem kazanan bir birbirine bağlı grup izlerliği uygulaması olan
iyi davranış oyunu (İDO) okullarda ve sınıflarda kullanılan “Çok Katmanlı
Müdahale Modellerinde” de önleyici uygulamalar olarak adlandırılan ilk aşamada
yer almaktadır. Bu bağlamda bu projede, sınıflarda uygulanacak müdahale ile
sınıflarda var olan problem davranışların azaltılması ya da yok edilmesi ve
ilerleyen zamanlarda oluşabilecek yeni problem davranışlar için önleyici bir
sınıf yönetimi stratejisinin öğretmenler tarafından kullanılması
amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda projenin amacı, ClassDojo ile Uygulanan İyi
Davranış Oyunu’nun (ClassDojo-İDO) Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim
Uygulamaları yapılan sınıflardaki öğrencilerin problem davranışları ve akademik
katılım davranışları ile bu sınıfların öğretmenlerinin sınıf yönetimi
stratejilerini kullanım düzeylerine etkisinin incelenmesidir. Ayrıca projede
deney grubundaki öğretmen ve öğrencilerin ClassDojo-İDO ile sınıfta sergilenen
problem davranışlara ilişkin görüşlerinin alınması da amaçlanmıştır.
Projede karma araştırma deseni kullanılacaktır. Bu projenin nicel boyutu Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokullardan çalışmaya gönüllü 10’u deney ve
10’u kontrol grubu olacak şekilde 20 ikinci sınıf şubesi ve bu şubelerin
öğretmenleri ile yürütülecektir. Nitel boyutu ise deney grubundan seçilecek 20
öğrenci ve deney grubunda yer alan 10 öğretmen ile yürütülecektir. Projede
nicel ve nitel verileri toplama amaçlı ölçme araçları geliştirilecektir.
Projenin deney süreci öğretmenlere ClassDojo-İDO’nun eğitimleriyle
başlayacaktır. Ardından ClassDojo-İDO’nun uygulanacağı dersler belirlenecek ve uygulamada kullanılacak materyaller
hazırlanacaktır. Deney süreci öğretmenlerin sınıflarında
ClassDojo-İDO’yu uygulamaları ile devam edecek ve öğretmenlere uygulamalarına
ilişkin geribildirim verilecektir. Deney süreci öncesi ve sonrasında deney
grubundan belirlenen öğrenci ve öğretmenlerle görüşmeler yapılacaktır. Son
olarak kalıcılık ve genelleme verileri toplanacaktır. Projenin 24 ayda
tamamlanması planlanmaktadır.
Bu projenin teknoloji tabanlı etkili sınıf yönetimi sistemlerinin kullanımıyla genel eğitimin kalitesini ve davranışsal olarak risk grubunda olan öğrencilerin akademik katılım ve uyumsal davranışlarını artıracağı düşünülmektedir. Bununla birlikte özel gereksinimli öğrencilerin tipik gelişim gösteren akranları tarafından sosyal kabullerinin arttırılmasında etkili olabileceği öngörülmektedir. Bu bağlamda bu proje ile ClassDojo-İDO’nun alanda çalışan eğitimcilere ve araştırmacılara da yol göstereceği düşünülmektedir.
Effective classroom management skills are critically important for the
social and academic success of students. Research has shown that the classroom
management strategies used by a teacher are strongly correlated with the
problem behavior levels of students in academic environments. In order to have
effective classroom management, it is essential to focus on preventing problem
behaviors from occurring rather than reacting to them after they have already
happened. Good behavior
game (GBG), an interdependent group contingency practice that has gained
importance in applied studies in recent years, takes place in the first tier
called preventive practices in "Multi-Tiered Intervention Models"
used in schools and classrooms. In this context, this project aims to implement
interventions in classrooms that will reduce or eliminate existing problem
behaviors and provide teachers with a preventative classroom management
strategy for potential new problem behaviors in the future. In this vein, the
project aims to examine the impact of the Good Behavior Game (ClassDojo-GBG)
implemented through mainstreaming/integration on the problem and academic participation behaviors of students in
classrooms where educational practices are carried out, as well as and the
impact on the classroom management strategies used by their teachers.
Additionally, the project aims to obtain the opinions of the teachers and
students in the experimental group on the problem behaviors exhibited in the classroom
with ClassDojo-GBG.
For this project, a mixed-methods research design will be used. The
quantitative dimension of the project will involve 20 second-grade classrooms
from primary schools affiliated with the Ministry of National Education, with
ten classrooms serving as the experimental group and ten as the control group.
The qualitative dimension will involve 20 students and ten teachers selected
from the experimental group. Measurement tools will be developed to collect
quantitative and qualitative data in the project.
The experimental process of the project will begin with training for
teachers on ClassDojo-GBG. Next, lessons where ClassDojo-GBG will be
implemented and materials to be used in the application will be prepared. The
experimental process will continue with teachers implementing ClassDojo-GBG in
their classrooms, and they will receive feedback regarding their
implementation. Before and after the experimental process, interviews will be
conducted with selected students and teachers from the experimental group.
Finally, data on the sustainability and generalization of the results will be
collected. The project is planned to be completed in 24 months.
This project is believed to increase the quality of general education and the academic participation and adaptive behavior of students in behaviorally at risk by using effective technology-based classroom management systems. In addition, it is predicted that improving students' friendships with their peers in the classroom, especially with typically developing peers, can effectively increase the social acceptance of students with special needs. In this context, it is thought that this project with ClassDojo-GBG will also guide educators and researchers working in the field.