Erken Çocukluk Eğitim Ortamlarında Gelişimsel Yetersizliği Olan Çocuklara Yapılan Müdahalelere Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi


Kalkan S.(Yürütücü), İmamoğlu M., Erkan F.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2023

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2023
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2023

Proje Özeti

Erken çocukluk dönemi gelişimin en hızlı olduğu ve gelişimin büyük oranda tamamlandığı kritik bir dönem olarak tanımlanmaktadır (Senemoğlu, 2018). Gelişimsel yetersizlikten etkilenmiş ya da risk altında olan çocukların gelişimsel ihtiyaçlarının karşılanması ve gelişimlerinin tüm yönleriyle desteklenmesi, bu dönemi özel gereksinimli çocuklar açısından daha da önemli hale getirmektedir (Tunçeli ve Zembat, 2017).  Bu araştırmada erken çocukluk eğitim ortamlarında çalışan okulöncesi öğretmenlerinin gelişimsel yetersizliği olan ya da risk altında olan çocukların sosyal-duygusal gelişimlerini desteklemeye yönelik yapılan müdahalelere ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde eğitimcilerin özellikle çocukların sosyal-duygusal gelişimlerinin desteklenmesinde, öğretimsel uyarlamalar ve doğal öğretim yöntemleri gibi bilimsel dayanaklı uygulamalar hakkında görüşlerinin incelenmesi hedeflenmiştir. Bu bağlamda hem çocuk gelişimi hem de okulöncesi öğretmenliği lisans programlarının ders içerikleri gözden geçirilecek ve okul öncesi öğretmenleri ile araştırma amacı kapsamında görüşmeler yapılacaktır. Araştırma sonuçları, incelenen ders içerikleri ve eğitimcilerin görüşleri doğrultusunda (a) çocukların sosyal-duygusal gelişimlerinin desteklenmesi, (b) öğretimsel uyarlamalar ve (c) doğal öğretim yöntemleri gibi bilimsel dayanaklı uygulamalar olmak üzere üç başlık altında özetlenecektir. Bu kapsamda:
? Çevrimiçi ve basılı kaynaklardan proje konusuyla ilgili taramalar yapılacak ve tarama sonuçları raporlaştırılacaktır.
? Araştırmacılar tarafından okulöncesi öğretmenlerinin gelişimsel yetersizliği olan ya da risk altında olan çocuklara yönelik yapılan müdahalelere ilişkin görüşlerini belirlemek için bir görüşme formu geliştirilecektir.
? Okulöncesi öğretmenlerinin görüşleri, (a) çocukların sosyal-duygusal gelişimlerinin desteklenmesi, (b) öğretimsel uyarlamalar ve (c) doğal öğretim yöntemleri gibi bilimsel dayanaklı uygulamalar olmak üzere üç başlık altında raporlaştırılacaktır.
? Okul öncesi öğretmenlerine erken çocukluk eğitim ortamlarında gelişimsel yetersizliği olan çocuklara yapılan müdahaleler hakkında seminer düzenlenecektir.
? Araştırmanın bulgularına göre okulöncesi öğretmenlerinin mesleki gelişimlerini desteklemek amacıyla bir model geliştirilecektir.

Anahtar Kelimeler: Erken çocukluk dönemi, erken çocukluk eğitimi, bilimsel dayanaklı uygulamalar, öğretimsel uyarlama, mesleki gelişim.