MOTORCU A. R. (Yürütücü), EKİCİ E.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2020 - 2020
Havacılık ve uzay araçları bileşenlerinin
imalatında oldukça sık kullanılan karbon fiber takviyeli plastik/polimer (CFRP)
ve Ti yığın yapıları üzerinde delik delme prosesi bileşenlerin montajı için
önemli bir işlemdir. Havacılık yapılarında taşıyıcı bileşenlerde kullanılan
CFRP/Ti6Al4V karma metalik yığınlarının delinmesinde düşük delik hasarları,
düşük yüzey pürüzlülüğü, geometrik ve boyutsal tamlık önemli gereksinimlerdir.
Ancak, fiziksel ve mekanik özellikleri farklı olan iki malzemenin delinmesinde
oluşan aşırı ve tamamen farklı delme yükleri CFRP delme hasarlarına, Ti6Al4V
çapaklarına ve aynı zamanda hızlı takım arızalarına neden olmaktadır. Bununla
birlikte, Ti6Al4V ve CFRP’nin malzeme özelliklerindeki ciddi farklılıklar delik
kalitesi ve boyutsal doğruluğun elde edilmesine de önemli zorluklar
getirmektedir.
Literatürde metalik yığınlar üzerinde deneysel çalışmalar mevcuttur. CFRP ve Ti6Al4V yapıların delme özelliklerinin farklı olmasından dolayı delme parametrelerini her iki malzeme için aynı değerlendirmek çok gerçekçi olmamaktadır. Bu nedenle projede giriş parametrelerinin çıkış değişkenleri üzerindeki etkileri çok kriterli optimizasyon yöntemi ile değerlendirilecektir. Bu çalışmada, CFRP/Ti6Al4V karma metalik yığının kuru delme şartları altında delinmesinde, takım geometrisi, delme stratejisi ve kesme parametrelerinin yüzey pürüzlülüğü, delaminasyon faktörü, dairesellik hatası ve boyutsal tamlık üzerindeki etkileri araştırılarak optimum delme şartlarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Kontrol faktörlerinin optimum seviyelerinin belirlenmesinde Taguchi Temeli Çok Kriterli Optimizasyon yöntemi kullanılacaktır.