Aydın G. (Yürütücü), Yalçın F. S., Tezcan G., Sürmeli H., Timur B., Yalçın Özdilek Ş., et al.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Biyoloji Öğretmenleriyle ekoloji teması odaklı STEAM (fen, teknoloji, mühendislik, sanat ve matematik) yenilikçi eğitim yaklaşımı ile Biyoloji öğretmenlerine STEAM öğretim yaklaşımıyla yönelik farkındalık oluşturmak, Biyoloji öğretmenlerine Ekoloji temasında STEAM (EKO-STEM) uygulamalarını derslerinde planlama ve uygulama deneyimi gerçekleştirmek, sanat eğitimine yönelik olumlu tutum geliştirmeleri , 21. yüzyıl becerilerinin öğrencilerde geliştirilmesi için deneyim kazandırmak sağlamak, Ekolojik vatandaşlık anlayışının geliştirilmesini sağlamaktır. Ancak bu amaçlar doğrultusunda gerçekleşecek projenin en temel amacı Biyoloji öğretmenlerinin derslerinde STEAM yaklaşımını uygulayabilecek deneyimler kazandırmaktır. Bu doğrultuda mesleğinde 3-15 yıl deneyimli 30 biyoloji öğretmeni hedef kitle olarak seçilecektir. Etkinlik teması olarak ekoloji temasının seçilme nedeni ise günümüzün en önemli sorunlarından olan doğal yaşamın korunması, ilkim değişikliği, çevre kirliliği, biyoçeşitlilik, su kaynaklarının ve canlıların korunmasını gibi alt temalardaki bilgi, tutum ve değerlerin Biyoloji öğretmenleri tarafından öğrencilere aktarılmasıyla bu alanda gerekli olan eğitim uygulamalarını gerçekleştirebilmektir. Karma araştırma yöntemi desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem desende tasarlanan ölçme değerlendirme nitel boyutunda, “Günlük Faaliyetleri Değerlendirme Formu”, Ekoloji temasında STEAM uygulama deneyimleriyle ilgili odak grup görüşmesi gerçekleştirilecektir. Katılımcı öğretmenlerin, ekoloji konularının öğretiminde STEAM yaklaşımını kullanarak bir öğretim tasarımı hazırlayabilme durumlarının belirlenmesi için ise onlardan birer ders planı geliştirmeleri istenecek ve ders planları analiz edilecektir. Araştırmanın nicel boyutunda ise eğitim uygulamasının öğretmenlerin ekolojik vatandaşlıkları, STEM farkındalıkları ve sanat eğitimi tutumları üzerindeki etkisini incelemek üzere Ekolojik Vatandaşlık Ölçeği, Ortaöğretim Öğretmenlerine Yönelik STEM (FeTeMM) Farkındalık Ölçeği ve Sanat Eğitimi Tutum Ölçeği ön ve son test olarak uygulanacaktır. Proje genellikle öğrenci ve öğretmen adaylarına ve fen bilgisi eğitimi alanında verilen STEM/STEAM eğitimlerinden farklı olarak ortaöğretim düzeyinde doğrudan öğretmenlere verilen bir proje olmasıyla önemlidir.