Ekici E. (Yürütücü), Dündar M.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2024
Havacılık
endüstrisinde yüksek performanslı ve hafif kompozit yapılar için artan talep,
ince metal ve elyaf tabakalardan meydana gelen fiber metal laminat (FML)
kompozit malzemelere olan beklentiyi giderek artırmaktadır. Cam elyaf takviyeli
alüminyum laminatlar (GLARE) birinci nesil FML'ler, farklı endüstrilerde ve
özellikle havacılık endüstrisinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Mükemmel
darbe performansına ve yorulma mukavemetine rağmen GLARE nispeten uzun işlem
döngüleri ve mütevazı tabakalar arası kırılma tokluğu özellikleri ve geri
dönüştürülemez olmaları ile ilişkili dezavantajlara sahiptir. Bu sorunların
birçoğunun üstesinden gelmek için cam elyaf takviyeli (GFRP) katmanlarda
kullanılmak üzere termoset reçinelerin yerine termoplastik reçineler geliştirilip
test edilmektedir.
Bu
amaçla termoset esaslı epoksi reçine yerine termoplastik esaslı T-FML’ler
araştırılacaktır. T-FML’ler üç kat alüminyum 2024 alaşımı ve iki kat GFRP
katmanı olarak T-FML tabakalı yapılar 3/2 dizilimde hazırlanarak sıcak presleme
yöntemiyle üretilecektir. İki farklı reçine türünde (poliproplen (PP) ve
polyamid 6 (PA6) hazırlanan T-FML’lerle farklı enerji yüklerinde ve ortam
sıcaklıklarında (-40°C, oda sıcaklığı ve 80 °C) düşük hızda darbe deneyleri
gerçekleştirilecektir. Böylelikle T-FML’nin düşük hızda darbe davranışı farklı
yük, ortam sıcaklıkları ve elyaf yönelimi altına incelenmiş olacaktır. Mekanik
özelliklerin belirlenmesi için oda sıcaklığında çekme deneyleri
gerçekleştirilecektir. Darbe ve çekme deneyi hasar yüzeyleri SEM altında
incelenecektir. Çalışma verileri istatistiksel olarak ta irdelenecektir.