Bayram U., Akbaşak E.(Yürütücü), Karabacak N., Mağul Ç.
TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025
Ulaşıma yönelik gelişmeler son yüzyılda
olağan üstü bir ivme ve alışıla gelmişin dışında farklı yöntemler güdülerek
hızlı ve güvenli hale getirilmeye çalışılmaktadır. Arap yarımadasında yapılmaya
başlanan vakumlu tünel trenler, bazı ülkelerde kullanıma başlanan kanatları
katlanır uçan arabalar, tek kişilik giyilebilir roket uçuş elbiseleri gibi.
Dikkat edildiği üzere de ulaşımda izlenen yol toplu taşımadan ziyade bireysel
taşıtlara yönelmeye başlamıştır. Teknolojinin gelişmesi ve özellikle cep
telefonlarının son 20 yılda hızlı kullanım artışından dolayı insanlar
sosyalleşme içgüdülerini kalabalık ortamlarda değil de internet üzerinden sanal
ortamlarda gidermeye başlamıştır. Geçirdiğimiz pandeminin de buna katkısı
oldukça büyük olmuştur.
Toplu
taşıma ile A noktasından B noktasına gitmek isterken, bu süreçte yaşanabilecek
olaylar ihtimalleri, daha araca binmeden bizi strese sokmayı başarmaktadır; aracın geç gelmesi,
araçta yer bulamama, yan yana bulunmaktan kaçınmak istediğimiz insan
modelleriyle yan yana oturmak zorunda kalma v.b. Buna alternatif, 4 tekerlekli
bireysel taşıtlar kullanılmakta fakat bu sefer de park yeri bulamama, trafik
sıkışıklığı, artan yakıt fiyatları ile daha kontağı çevirmeden bizi düşüncelere
sokmaktadır. Buna da alternatif olarak 2 tekerlekli taşıtlar bizi bu stresten
biraz uzaklaştırmaktadır. Trafik sıkışıklığına yakalanmama, yakıt ekonomisi,
bakım masrafları, vergiler ve sigorta masraflarının az olması gibi sebeplerden
dolayı motosikletler stres azaltıcı olarak görülebilmektedir, taki bir
motosiklet kazası haberi izleyene kadar. Burada devreye motosiklet eğitimi
girmelidir.
Ülkemizde de her sene satış rekorları
kıran motosikletler, ileri sürüş teknikleri eğitimleri alınmadan, sadece
ehliyet kursunun verdiği temel eğitime dayanarak al kullan mantığıyla
kullanıldığı için kaza yüzdesi de artmaktadır. Bununla birlikte 50cc ye kadar
olan motosikletlerde B tipi araba ehliyetinin yeterli görülmesi, herhangi bir A
tipi motosiklet ehliyeti almamış birinin direkt olarak al kullan mantığıyla ilk
defa oturduğu seleden düşmesi an meselesi olmaktadır. Yeni çıkması beklenen
kanun ile bu 60km hız ile sınırlandırılmış 50cc motosikletlerin B tipi araba
ehliyetiyle kullanılmasının serbestliğinin 100km hız ile sınırlandırılmış 125cc
motosikletlere yükseltilmesi beklenmektedir. Bu da dengesiz kullanımdan
kaynaklanan motosiklet kazalarına ek olarak hız sebepli motosiklet kazalarını
da ekleyecektir.
Projemizde
gerçekleştirmeyi düşündüğümüz prototip, motosiklet kullanıcılarının sürüş
dinamiklerini takip edecek, bunu yolun eğim ve havanın yağış durumlarına da
bakarak analiz ederek sürücüyü ve/veya iş yerini uyaracaktır. Özellikle paket
servisi yapan motosiklet kullanıcılarının sürüş dinamikleri analiz edilerek,
kendi sağlığı için iş yeri tarafından dikkatli kullanması yönünde teknik
veriler kendisine gösterilerek uyarılması sağlanacaktır.