Motosiklet Sürüş Dinamiği Kontrol Ve Analiz Simülatörü


Bayram U., Akbaşak E.(Yürütücü), Karabacak N., Mağul Ç.

TÜBİTAK Projesi, 2024 - 2025

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Mart 2024
  • Bitiş Tarihi: Mart 2025

Proje Özeti

      Ulaşıma yönelik gelişmeler son yüzyılda olağan üstü bir ivme ve alışıla gelmişin dışında farklı yöntemler güdülerek hızlı ve güvenli hale getirilmeye çalışılmaktadır. Arap yarımadasında yapılmaya başlanan vakumlu tünel trenler, bazı ülkelerde kullanıma başlanan kanatları katlanır uçan arabalar, tek kişilik giyilebilir roket uçuş elbiseleri gibi. Dikkat edildiği üzere de ulaşımda izlenen yol toplu taşımadan ziyade bireysel taşıtlara yönelmeye başlamıştır. Teknolojinin gelişmesi ve özellikle cep telefonlarının son 20 yılda hızlı kullanım artışından dolayı insanlar sosyalleşme içgüdülerini kalabalık ortamlarda değil de internet üzerinden sanal ortamlarda gidermeye başlamıştır. Geçirdiğimiz pandeminin de buna katkısı oldukça büyük olmuştur.

    Toplu taşıma ile A noktasından B noktasına gitmek isterken, bu süreçte yaşanabilecek olaylar ihtimalleri, daha araca binmeden bizi strese  sokmayı başarmaktadır; aracın geç gelmesi, araçta yer bulamama, yan yana bulunmaktan kaçınmak istediğimiz insan modelleriyle yan yana oturmak zorunda kalma v.b. Buna alternatif, 4 tekerlekli bireysel taşıtlar kullanılmakta fakat bu sefer de park yeri bulamama, trafik sıkışıklığı, artan yakıt fiyatları ile daha kontağı çevirmeden bizi düşüncelere sokmaktadır. Buna da alternatif olarak 2 tekerlekli taşıtlar bizi bu stresten biraz uzaklaştırmaktadır. Trafik sıkışıklığına yakalanmama, yakıt ekonomisi, bakım masrafları, vergiler ve sigorta masraflarının az olması gibi sebeplerden dolayı motosikletler stres azaltıcı olarak görülebilmektedir, taki bir motosiklet kazası haberi izleyene kadar. Burada devreye motosiklet eğitimi girmelidir.

      Ülkemizde de her sene satış rekorları kıran motosikletler, ileri sürüş teknikleri eğitimleri alınmadan, sadece ehliyet kursunun verdiği temel eğitime dayanarak al kullan mantığıyla kullanıldığı için kaza yüzdesi de artmaktadır. Bununla birlikte 50cc ye kadar olan motosikletlerde B tipi araba ehliyetinin yeterli görülmesi, herhangi bir A tipi motosiklet ehliyeti almamış birinin direkt olarak al kullan mantığıyla ilk defa oturduğu seleden düşmesi an meselesi olmaktadır. Yeni çıkması beklenen kanun ile bu 60km hız ile sınırlandırılmış 50cc motosikletlerin B tipi araba ehliyetiyle kullanılmasının serbestliğinin 100km hız ile sınırlandırılmış 125cc motosikletlere yükseltilmesi beklenmektedir. Bu da dengesiz kullanımdan kaynaklanan motosiklet kazalarına ek olarak hız sebepli motosiklet kazalarını da ekleyecektir.

      Projemizde gerçekleştirmeyi düşündüğümüz prototip, motosiklet kullanıcılarının sürüş dinamiklerini takip edecek, bunu yolun eğim ve havanın yağış durumlarına da bakarak analiz ederek sürücüyü ve/veya iş yerini uyaracaktır. Özellikle paket servisi yapan motosiklet kullanıcılarının sürüş dinamikleri analiz edilerek, kendi sağlığı için iş yeri tarafından dikkatli kullanması yönünde teknik veriler kendisine gösterilerek uyarılması sağlanacaktır.