Deprem Dirençli Toplum İçin Ortaokul Fen Eğitiminde İhtiyaç Belirlem


Tezcan G. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Ağustos 2023
  • Bitiş Tarihi: Mayıs 2024

Proje Özeti

Deprem dirençli bir toplum için eğitim kilit bir unsurdur. Fen Bilimleri dersi yer bilimi konularını da kapsadığı için deprem eğitimi için uygun bir derstir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı deprem dirençli bireylerin yetiştirilmesi için ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programının kapsaması gereken bilgi, beceri, tutum ve değerleri belirlemektir. Bunun için delphi tekniği ile en az ikişer Acil Durum ve Afet Yönetimi uzmanı, yer bilimci, fen bilgisi öğretmeni, psikolojik danışmanlık ve rehberlik öğretmeni ve program geliştirme ve öğretim uzmanından oluşan ekipten (en az 10 kişi) veri toplanacaktır. Doğası gereği nitel ve nicel veri analizini birlikte içeren delphi tekniği üç tur olarak gerçekleştirilecektir. Uzmanlardan, ilk turda  ‘Ortaokul öğrencilerinin deprem dirençli bireyler olarak yetişmesi için sahip olmaları gereken yeterlikler nelerdir?’ sorusuna cevaben ihtiyaç duyulan yeterlikleri listelemeleri istenecek, içerik analizi ile tüm uzmanlardan gelen yeterlikler analiz edilerek, bazı yeterlikler tekrar yazılacak, bazı yeterlikler gruplandırılacak, böylece Delphi ikinci tur formu hazırlanacaktır.  İkinci turda, uzmanların yeterlikleri gerekli görme düzeylerini 1’den 7’ye kadar likert tipi bir ölçek ile derecelendirmeleri istenecektir. Ardından her yeterlik için birinci çeyrek, medyan, üçüncü çeyrek ve çeyrekler arası genişlik hesaplanacak (R) ve Delphi üçüncü tur formu, her yeterlik için hesaplanan bu değerleri içerecek şekilde hazırlanacaktır. Üçüncü turda, formda hem her yeterlik için hesaplanan değerler hem de uzmanların önceki turda verdikleri önem derecesi yer alacaktır. Uzmanlardan yeterlik maddelerini tekrar değerlendirmeleri eski verdikleri değeri değiştirmek istiyorlarsa yeni değeri belirtmeleri istenecektir. Üçüncü tur verileri analiz edilirken her yeterlik için R tekrar hesaplanacak ve 1.2’den az olan (R<1.2) yeterlikler uzlaşma olan yeterlikler olarak kabul edilecek, diğerleri (R≥1.2) çıkarılacaktır. Sonuçta, ortaokul dönemi öğrencilerinin deprem dirençli bireyler olarak yetişmeleri için sahip olmaları gereken yeterlikler (ihtiyaçlar) belirlenecek, bu ihtiyaçlar kazanım ifadeleri olarak son halini alacaktır. Bunların fen bilimleri dersi öğretim programında yer alıp almadığı belirlenecektir.