Tezcan G. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024
Deprem dirençli bir toplum
için eğitim kilit bir unsurdur. Fen Bilimleri dersi yer bilimi konularını da
kapsadığı için deprem eğitimi için uygun bir derstir. Bu nedenle bu
araştırmanın amacı deprem dirençli bireylerin yetiştirilmesi için ortaokul fen
bilimleri dersi öğretim programının kapsaması gereken bilgi, beceri, tutum ve
değerleri belirlemektir. Bunun için delphi tekniği ile en az ikişer Acil Durum
ve Afet Yönetimi uzmanı, yer bilimci, fen bilgisi öğretmeni, psikolojik
danışmanlık ve rehberlik öğretmeni ve program geliştirme ve öğretim uzmanından
oluşan ekipten (en az 10 kişi) veri toplanacaktır. Doğası gereği nitel ve nicel
veri analizini birlikte içeren delphi tekniği üç tur olarak gerçekleştirilecektir.
Uzmanlardan, ilk turda ‘Ortaokul
öğrencilerinin deprem dirençli bireyler olarak yetişmesi için sahip olmaları
gereken yeterlikler nelerdir?’ sorusuna cevaben ihtiyaç duyulan yeterlikleri
listelemeleri istenecek, içerik analizi ile tüm uzmanlardan gelen yeterlikler
analiz edilerek, bazı yeterlikler tekrar yazılacak, bazı yeterlikler
gruplandırılacak, böylece Delphi ikinci tur formu hazırlanacaktır. İkinci turda, uzmanların yeterlikleri gerekli
görme düzeylerini 1’den 7’ye kadar likert tipi bir ölçek ile derecelendirmeleri
istenecektir. Ardından her yeterlik için birinci çeyrek, medyan, üçüncü çeyrek
ve çeyrekler arası genişlik hesaplanacak (R) ve Delphi üçüncü tur formu, her
yeterlik için hesaplanan bu değerleri içerecek şekilde hazırlanacaktır. Üçüncü
turda, formda hem her yeterlik için hesaplanan değerler hem de uzmanların
önceki turda verdikleri önem derecesi yer alacaktır. Uzmanlardan yeterlik
maddelerini tekrar değerlendirmeleri eski verdikleri değeri değiştirmek
istiyorlarsa yeni değeri belirtmeleri istenecektir. Üçüncü tur verileri analiz
edilirken her yeterlik için R tekrar hesaplanacak ve 1.2’den az olan (R<1.2)
yeterlikler uzlaşma olan yeterlikler olarak kabul edilecek, diğerleri (R≥1.2)
çıkarılacaktır. Sonuçta, ortaokul dönemi öğrencilerinin deprem dirençli
bireyler olarak yetişmeleri için sahip olmaları gereken yeterlikler
(ihtiyaçlar) belirlenecek, bu ihtiyaçlar kazanım ifadeleri olarak son halini
alacaktır. Bunların fen bilimleri dersi öğretim programında yer alıp almadığı
belirlenecektir.