Aydemir H., Doğan S. (Yürütücü), Kapar S., Begeç S., Eryaman M. Y., Genç S. Z., et al.
Diğer Ülkelerdeki Özel Organizasyonlar Tarafından Desteklenmiş Proje, 2024 - 2024
Sanat alanı başlangıcından bugüne kadar sürekli gelişen, sosyal, ekonomik,
bilimsel ve toplumsal gelişmelerle birlikte sürekli değişime uğrayan dinamik
bir üretim alanıdır. Sanat alanındaki bu değişimler bir yandan toplumsal beğeni
yargılarını diğer yandan sanat eğitiminin yöntem ve modellerinde de
farklılıklara yol açmaktadır.
Günümüz sanat dünyasında, özellikle postmodern süreçle birlikte sanatın
yapısı ve tanımları da değişmiştir. Güncel sanat geçmiş beğeni kalıplarını
yıkmaya gayret ederken yeni anlatım biçimlerinin, farklı üretim tekniklerinin
ve malzeme kullanımlarının önünü açmış, yeni konu içeriklerini gündeme
getirmiştir. Klasik yaklaşımların yerine farklı disiplinleri de devreye sokarak
kendine yeni bir ifade alanı yaratmaya, yeni teknik ve malzeme olasılıklarını
kullanarak yeni anlatım biçimlerini benimsemeye başlamıştır. Güncel sanata
hakim olan bu değişim sanatın klasik tanımlama biçimlerini esnetirken
disiplinlerarası yaklaşımla sanatın sınırlarını da genişletmeye başlamıştır. Bu
durum gerek sanat eğitimi veren kurumlarda gerekse görsel sanatlar öğretmeni
yetiştiren üniversitelerde bir değişim zorunluluğunu, güncel sanatla uyumlu bir
eğitim modelinin önemini ortaya çıkarmıştır.
Nitekim Özsoy’a göre günümüzde bilim ve teknoloji alanlarındaki hızlı
gelişmeler paradigmatik dönüşümlerin eğitim sistemini zorladığı bir döneme
evirilmiş durumdadır. Buna dayalı olarak dünyada ve ülkemizde var olan eğitim
sistemleri zamanla etkinliğini yitirmekte, toplumun ihtiyaçlarına cevap veremez
duruma gelmektedir. Bu nedenle eğitim
sistemi toplumun gelişmesine, ilerlemesine önderlik edecek bir yapılanma
içerisinde sürekli olarak kendini yenilemek zorundadır. (Özsoy, 2015:19)
Bu
gereksinim özellikle sanat eğitimi veren kurumlarda, üniversitelerin görsel
sanatlar öğretmeni yetiştiren bölümlerinde güncel sanata paralel yeni
perspektifler oluşturma ihtiyacı doğurmuştur. Bu
ihtiyaçtaki temel amaç “sanat eğitimbilim süreçlerinin içerik örgütlenme,
yöntem ve öğretim bilgisel (didaktik) bakımdan biçimlendirilmesine bilimsel
olarak yardımcı olmak ve böylece sanat eğitiminin etkinliğini arttırmaktır.
Bununla birlikte “süreçler, kurallar, sayıltı ve beklentiler dizgesinin
kuramsal temellerini geliştirmektir. (San, 2010:19)
Söz konusu dersin öğretmen
adayı öğrenciler açısından önemi sanatın toplumların gelişiminde bir katalizör
görevinin ancak yeni yaklaşım biçimlerini destekleyen bir karakterde olmasıyla
mümkün olmasıdır. Götze’ni değimiyle “resim çizimi ve form vermede önemli olan,
sanat yoluyla eğitimdir, sanat için eğitim değildir” (San 74). Bu noktada “Anasanat
Atölye sanat eğitimini güncel ve çağdaş bir planlamayla gözden geçirilmesi bir
zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır.
Alanında uzman ve nitelikli
Resim İş öğretmenlerin eğitiminde büyük rol oynayan bu faktörler kapsamlı
atölye uygulamaları ile birlikte güncel sanat yaklaşımlarına paralel bir eğitim
modeli geliştirmekle mümkündür. Eğitim müfredatında yer alan derslerin yanı sıra
özellikle “Anasanat Atölye” bu eğitimin modelinin odak noktasını ve en önemli
yanını oluşturmaktadır. Söz konusu dersin ders programı içerisinde saat genişliği
düşünüldüğünde eğitim-öğretim ve öğrenci kazanımları açısından en önemli ana
derslerden biri olduğu görülecektir.
Bu önem çerçevesinde yapılmak
istenen çalışma Resim İş Eğitimi Anabilim dalında geniş yer tutan “Anasanat
Atölye” derslerinde güncel ve etkin bir eğitim modeli geliştirmeyi, hali
hazırdaki uygulama biçimlerindeki zayıf ve güçlü yönlerini belirlemeyi, dersle
ilgili ortaya çıkan sorunların çözümlenmesi için alternatif çözüm yolları
bulmayı, ders içeriği ile ilgili doğru, etkin, öğrenci ihtiyaçlarına cevap
verebilen güncel bir eğitim programı oluşturmayı hedeflemektedir.
Bu bağlamda yapılmak istenen projenin temel amacı,
ÇOMÜ Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Resim-İş eğitiminde verilmekte olan
“Anasanat Atölye” derslerinin yöntem, içerik, uygulama bakımından diğer
üniversitelerle ayrışan ve benzeşen yönlerini belirleyerek analiz etmektir. Araştırmadan elde edilen bulgular söz konusu dersin yeterlilikleri ve
yetersizliklerinin tespit edilmesi, konuya ilişkin çözüm önerileri sunarak
eğitim-öğretime katkı sunması beklenmektedir.