Toraman Ç. (Yürütücü), Alimoğlu M. K., Tekin M., Saygılı E. S., Kılınçarslan M. G., Tekeş E., et al.
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2026
COVID-19 pandemi döneminde gerçekleştirilen acil
uzaktan öğretim sürecinde çevrimiçi öğrenme ortamlarında öğrenci katılımının ve
motivasyonun azalması, süreç odaklı ve biçimlendirici değerlendirme ile ilgili
ortaya çıkan sorunlar tıp eğitiminde de görülmeye başlamıştır. Yaşanan bu
sorunların önüne geçilmesi için yeni öğrenme ortamları ve yöntemlerine ihtiyaç
duyulmuştur. Bu projenin temelini oluşturan “Kaçış Odası” uygulaması da
öğrencilerin bireysel olarak ya da küçük gruplar şeklinde, öğrenme hedeflerine
bağlı olarak hazırlanmış senaryolar aracılığıyla çeşitli problem durumlarıyla
karşılaştığı ve problemleri çözmeye çalıştıkları bir öğrenme ortamıdır.
Türkiye’de kaçış odası ile ilgili yapılacak ilk
çalışma niteliği taşıyan bu projenin temel amacı, tıp fakültesi mezuniyet
öncesi eğitim dönemi öğrenim hedeflerine uygun yapılandırılmış web tabanlı kaçış
odası uygulamalarının öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamına katılımına,
önceki öğrenmelerinin pekiştirilmesine, öğrenilenlerin yeni durumlara
transferine, öğrenme eksiklerinin giderilmesine etkisinin ve biçimlendirici
değerlendirme aracı olarak etkililiğinin incelenmesidir. Bu temel amaç
doğrultusunda (1) öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamına katılımını arttıracak
ve öğrenim hedeflerinin pekişmesini sağlayacak ve uygulama sonucunda etkili
geribildirim alabilecekleri kaçış odası oyunlarının hazırlanması, (2)
hazırlanan kaçış odası oyunlarının çevrimiçi ortama aktarımını sağlayan bir
bilgisayar yazılımının hazırlanması, (3) öğrencilerin çevrimiçi öğrenme
ortamlarına katılımlarının artırılması, (4) öğrencilere kazandırılmak istenen
öğrenim hedeflerinin pekiştirilmesi, (5) öğrencilerin öğrenmelerine yönelik etkili
geri bildirim verilmesi, (6) kaçış odalarının eğitimde kullanımına yönelik tıp
fakültesi eğitici ve yöneticilerine eğitim konferansı düzenlenmesi, (7)
bilgisayar yazılımına kullanıcılar ve eğiticiler tarafından yeni oyunlar
eklenmesini sağlayacak esnekliğin kazandırılarak uygulamanın ücretsiz ve yaygın
kullanımının sağlanması hedeflenmektedir.
Bu projenin yöntemi öğretim tasarım modellerinden
ADDIE modeline göre oluşturulmuştur. ADDIE modeli analiz, tasarım, geliştirme,
uygulama ve değerlendirme olmak üzere beş basamaktan oluşmaktadır. Analiz
basamağında, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Tıp Fakültesi 3. ve 4.
sınıf öğrencileri ile iki farklı sınıf düzeyinden ayrı ayrı 15-20 katılımcıdan
oluşan iki grup belirlenerek odak grup görüşmesi gerçekleştirilecektir. Bu
gruplar aracılığıyla uzaktan eğitim sistemleri, acil uzaktan öğretim sürecinde
karşılaşılan sorunlar ve öğrencilerin acil uzaktan eğitime yönelik görüşleri
belirlenerek mevcut durum ve ihtiyaçlar belirlenecektir. Analiz basamağında
elde edilen veriler doğrultusunda planlanan web tabanlı kaçış odalarının yapısı
ve içerikleri gözden geçirilecektir. Tasarım basamağında web tabanlı kaçış
odalarının senaryoları ve oyunlar planlanacaktır. Geliştirme basamağında
hazırlanan senaryolar temelinde e-öğrenme platformu geliştirmeye başlanacaktır.
Uygulama basamağı pilot uygulama ve asıl uygulama olmak üzere iki adımda
gerçekleştirilecektir. Pilot uygulamada asıl uygulama öncesinde
gerçekleştirilecek iyileştirme döngüsünde ÇOMÜTF’de öğrenim gören 3. sınıftan
20 ve 4. sınıftan 20 öğrenci olmak üzere son kullanıcıyı temsilen 40 gönüllü
öğrenci ile görev bazlı kullanılabilirlik çalışması yapılacaktır. Bu
uygulamalar ile ilgili katılımcı görüşleri anket ve yarı yapılandırılmış
görüşme formları ile alınacaktır. Anketten elde edilecek nicel veriler betimsel
istatistikler ile, görüşmelerden elde edilecek nitel veriler ise içerik analizi
ile çözümlenecektir. Modelin değerlendirme basamağında ise çeşitli araçlar
(ölçek, görüşme formu ve sınavlar) kullanılarak öğrencilerin çokluortam öğrenme
materyaline bağlanma düzeyi, başarı düzeyi, öğrenim hedefleri doğrultusundaki
kazanımları transfer edebilme düzeyi ve kaçış odası uygulamalarına katılan tıp
fakültesi öğrencilerinin uygulamaya ilişkin görüşleri incelenecektir.
Çokluortam öğrenme materyaline bağlanma ölçeği uygulaması, başarı düzeyinin
belirlenmesinde final ve klinik staj bloğu sonu bitirme sınavları, Log
kayıtlarının belirlenmesi ve öğrenim hedefleri doğrultusundaki kazanımların
transfer düzeyinin ölçümü için klinik akıl yürütme değerlendirmesinde elde
edilen nicel veriler tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilecektir. Gerçekleştirilen
odak grup görüşmeleri ve uygulamaların bitiminde öğrencilerin uygulamalara
ilişkin görüşlerinden elde edilen nitel veriler ise tümevarımsal içerik analizi
ile analiz edilecektir.
Bu projede tasarlanacak web tabanlı kaçış odası uygulaması öğrencilerin çevrimiçi öğrenme ortamında gerçekleşen öğretime katılımı artırma ve öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmesini sağlamanın yanı sıra ölçme-değerlendirme sürecine yardımcı bir biçimlendirici değerlendirme aracı olarak da kullanılacaktır.