Comparative Analysis of the Application of "Main Art Studio" Courses in Different Universities


Doğan S. (Yürütücü)

Diğer Ülkelerin Sivil Toplum Kuruluşları Tarafından Desteklenmiş Proje, 2024 - 2024

  • Proje Türü: Diğer Ülkelerin Sivil Toplum Kuruluşları Tarafından Desteklenmiş Proje
  • Başlama Tarihi: Ocak 2024
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2024

Proje Özeti

Sanat alanı başlangıcından bugüne kadar sürekli gelişen, sosyal, ekonomik, bilimsel ve toplumsal gelişmelerle birlikte sürekli değişime uğrayan dinamik bir üretim alanıdır. Sanat alanındaki bu değişimler bir yandan toplumsal beğeni yargılarını diğer yandan sanat eğitiminin yöntem ve modellerinde de farklılıklara yol açmaktadır.

Günümüz sanat dünyasında, özellikle postmodern süreçle birlikte sanatın yapısı ve tanımları da değişmiştir. Güncel sanat geçmiş beğeni kalıplarını yıkmaya gayret ederken yeni anlatım biçimlerinin, farklı üretim tekniklerinin ve malzeme kullanımlarının önünü açmış, yeni konu içeriklerini gündeme getirmiştir. Klasik yaklaşımların yerine farklı disiplinleri de devreye sokarak kendine yeni bir ifade alanı yaratmaya, yeni teknik ve malzeme olasılıklarını kullanarak yeni anlatım biçimlerini benimsemeye başlamıştır. Güncel sanata hakim olan bu değişim sanatın klasik tanımlama biçimlerini esnetirken disiplinlerarası yaklaşımla sanatın sınırlarını da genişletmeye başlamıştır. Bu durum gerek sanat eğitimi veren kurumlarda gerekse görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren üniversitelerde bir değişim zorunluluğunu, güncel sanatla uyumlu bir eğitim modelinin önemini ortaya çıkarmıştır.

Nitekim Özsoy’a göre günümüzde bilim ve teknoloji alanlarındaki hızlı gelişmeler paradigmatik dönüşümlerin eğitim sistemini zorladığı bir döneme evirilmiş durumdadır. Buna dayalı olarak dünyada ve ülkemizde var olan eğitim sistemleri zamanla etkinliğini yitirmekte, toplumun ihtiyaçlarına cevap veremez duruma gelmektedir.  Bu nedenle eğitim sistemi toplumun gelişmesine, ilerlemesine önderlik edecek bir yapılanma içerisinde sürekli olarak kendini yenilemek zorundadır.  (Özsoy, 2015:19)

Bu gereksinim özellikle sanat eğitimi veren kurumlarda, üniversitelerin görsel sanatlar öğretmeni yetiştiren bölümlerinde güncel sanata paralel yeni perspektifler oluşturma ihtiyacı doğurmuştur. Bu ihtiyaçtaki temel amaç “sanat eğitimbilim süreçlerinin içerik örgütlenme, yöntem ve öğretim bilgisel (didaktik) bakımdan biçimlendirilmesine bilimsel olarak yardımcı olmak ve böylece sanat eğitiminin etkinliğini arttırmaktır. Bununla birlikte “süreçler, kurallar, sayıltı ve beklentiler dizgesinin kuramsal temellerini geliştirmektir. (San, 2010:19)

Söz konusu dersin öğretmen adayı öğrenciler açısından önemi sanatın toplumların gelişiminde bir katalizör görevinin ancak yeni yaklaşım biçimlerini destekleyen bir karakterde olmasıyla mümkün olmasıdır. Götze’ni değimiyle “resim çizimi ve form vermede önemli olan, sanat yoluyla eğitimdir, sanat için eğitim değildir” (San 74). Bu noktada “Anasanat Atölye sanat eğitimini güncel ve çağdaş bir planlamayla gözden geçirilmesi bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır.

Alanında uzman ve nitelikli Resim İş öğretmenlerin eğitiminde büyük rol oynayan bu faktörler kapsamlı atölye uygulamaları ile birlikte güncel sanat yaklaşımlarına paralel bir eğitim modeli geliştirmekle mümkündür. Eğitim müfredatında yer alan derslerin yanı sıra özellikle “Anasanat Atölye” bu eğitimin modelinin odak noktasını ve en önemli yanını oluşturmaktadır. Söz konusu dersin ders programı içerisinde saat genişliği düşünüldüğünde eğitim-öğretim ve öğrenci kazanımları açısından en önemli ana derslerden biri olduğu görülecektir.

Bu önem çerçevesinde yapılmak istenen çalışma Resim İş Eğitimi Anabilim dalında geniş yer tutan “Anasanat Atölye” derslerinde güncel ve etkin bir eğitim modeli geliştirmeyi, hali hazırdaki uygulama biçimlerindeki zayıf ve güçlü yönlerini belirlemeyi, dersle ilgili ortaya çıkan sorunların çözümlenmesi için alternatif çözüm yolları bulmayı, ders içeriği ile ilgili doğru, etkin, öğrenci ihtiyaçlarına cevap verebilen güncel bir eğitim programı oluşturmayı hedeflemektedir.

Bu bağlamda yapılmak istenen projenin temel amacı, ÇOMÜ Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Resim-İş eğitiminde verilmekte olan “Anasanat Atölye” derslerinin yöntem, içerik, uygulama bakımından diğer üniversitelerle ayrışan ve benzeşen yönlerini belirleyerek analiz etmektir. Araştırmadan elde edilen bulgular söz konusu dersin yeterlilikleri ve yetersizliklerinin tespit edilmesi, konuya ilişkin çözüm önerileri sunarak eğitim-öğretime katkı sunması beklenmektedir.