Tanzimat Sonrası Medreselerde Fıkıh Ve Eğitimi


Akın A., Ayengin T. (Yürütücü)

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2021 - 2021

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Nisan 2021
  • Bitiş Tarihi: Aralık 2021

Proje Özeti

Projenin kapsamı son devir Osmanlı medreselerinde hukuk eğitimidir. Doğal olarak sınırları da 3 Kasım 1839 Tanzimat Fermanı’ndan Medreselerin kapatılış tarihi olan 16 Mart 1924’e kadar belirlenmiştir. Osmanlı hukuk eğitimi sisteminin omurgasını teşkil eden medreseler, kültür ve medeniyetin gelişiminde hayatî bir rol oynamıştır. Ancak Medreseler XVII. yüzyıldan itibaren bozulmaya başlamış bunda da, müderrislerin seçim ve yükseltilmesinde liyakat, bilgi ve beceri aranmaması önemli rol oynamıştır. Tanzimat Fermanı’nın ilânından sonra ise Osmanlı Devleti, Batı tipi yarı seküler modern bir hukuk eğitim sisteminin kuruluşuna sahne olmuştur. Tanzimat döneminde başlayan ve hızla devam bu modernleşme süreci bugünkü mevcut hukuk sisteminin de oluşmasına zemin hazırlamıştır. Dolayısıyla hukuk sisteminin, bugün var olduğu bilinen, felsefî, ictimaî, idarî problemlerinin çoğu köken itibariyle Tanzimat dönemine dayanmaktadır. Çalışmanın itici gücü olan bu cümleden hareketle, hukuk tarihi içinde medreseler bağlamında bir İslam hukuku eğitim tarihinin özelleştirilmesi arzusu, araştırmaya sevk eden ana etken olmuştur. Bu anlamda dönemin iyi bilinmesinin, güncel hukuk sistemindeki problemlere reaksiyon göstermekten öte, bu problemlerin çözümüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Projede “tarihi araştırma yöntemi” kullanılacaktır. Bu yöntemle, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e kadar geçen dönemi kendi şartları içinde, eleştirel bir gözle incelenip, dönem ile ilgili elde edilen tüm veriler imkânlar ölçüsünde eleştiri yöntemiyle analiz edilmeye çalışılacaktır. Projenin beklenen sonucu özetle şöyledir: Günümüz Türkiye’sindeki hukuk sisteminin problemlerinin iyi anlaşılması Tanzimat döneminin hukuk eğitiminin iyi bilinmesine ve objektif olarak yorumlanmasına muhtaçtır. Projede Tanzimat dönemindeki, hukuk eğitim-öğretim alanındaki bilimsel araştırmalar, yerel basın ve diğer sürekli yayınlardaki konuyla ilgili makale ve tartışmalar, eğitim kurumlarında uygulanan müfredat programları, eğitim-öğretim problemlerine çözüm önerileri incelenerek dönem hukuk eğitimi açısından değerlendirilecek, böylece günümüz hukuk sistemindeki problemlerin çözümüne katkı sağlanacaktır. Özelleştikçe, alanın aydınlanacağına dair olan inançla birlikte ikinci beklenti, bugünkü çelişkilerle dolu hukuk anlayışı ve hukuk uygulamalarına bir yansıma alanı açığa çıkarmaktır.