5.ULUSLARARASI FEN, MATEMATİK, GİRİŞİMCİLİK VE TEKNOLOJİ EĞİTİMİ KONGRESİ (FMGTEK 2025), Balıkesir, Turkey, 17 - 19 May 2025, pp.290, (Summary Text)
Motivation is the most important ingredient when it comes to learning. Expectancy-value theory is one of the most important theoretical models when it comes to performing tasks related to achievement. National research shows a need for a tool to measure pre-service teachers' motivation levels towards mathematics. For this reason, this study aimed to adapt the Expectancy-Value Motivation Scale developed by Peixoto et al. (2019) based on the expectancy-value theory (Eccles et al., 1983; Wigfield & Eccless, 2020) into Turkish. The original scale is 4-point Likert type and consists of 28 items. The original scale consists of 5 sub-dimensions: instrict value, attainment value, utility value, cost and perceived competence. When the items under the sub-dimensions of the scale are examined, it is understood how mathematics motivation levels are measured. Examples of items in the sub-dimensions include: 'Mathematics is easy for me' in the perceived competence sub-dimension, 'I like doing mathematics' in the instrict value sub-dimension, 'Being good at mathematics is important to me personally' in the attainment value sub-dimension, 'I can use what I learn in mathematics in daily life' in the utility value sub-dimension, and 'Solving math problems distracts me from other things I like' in the cost subdimension These items were used as a 4-point Likert-type scale ranging from 'most of the time' to 'never'. A total of 196 participants volunteered from the Middle School Mathematics, Science, Chemistry, and Elementary and Pre-School Teacher Education undergraduate programs of a faculty of education in the Marmara region. The data collection is still in progress. Exploratory and confirmatory factor analysis would be performed within the scope of the adaptation of the scale into Turkish. SPSS and LISREL would be used for these analyses, including test-retest, factor analysis, and validity and reliability studies. Confirmatory factor analysis would assess the model's validity.
Motivasyon, öğrenme söz konusu olduğunda en önemli malzemedir. Beklenti-değer teorisi başarıyla ilişkili görevleri yerine getirme söz konusu edildiğinde en önemli kuramsal modellerden bir tanesi olarak karşımıza çıkar. Ancak ulusal düzeyde yapılan araştırmalar incelendiğinde, öğretmen adaylarının matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerini ölçmek amacıyla bir araca ihtiyaç duyulduğu görülmektedir. Bu sebeple bu araştırmada, beklenti-değer teorisine (Eccles vd., 1983; Wigfield & Eccless, 2020) bağlı olarak Peixoto vd. (2019) tarafından geliştirilen Beklenti-Değer Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye uyarlama çalışmasının yapılması amaçlanmıştır. Özgün ölçek 4’lü Likert tipinde olup 28 maddeden oluşmaktadır. Özgün ölçek yetkinlik değeri, kazanç değeri, yarar değeri, bedel ve algılanan yetkinlik olmak üzere 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçek alt boyutları altında yer alan maddelere bakıldığında matematik motivasyon düzeylerinin nasıl ölçüldüğü anlaşılmaktadır. Alt boyutlarda yer alan maddelere örnek vermek gerekirse; algılanan yetkinlik alt boyutuna ait bir madde 'Matematik benim için kolaydır' şeklindedir. Yetkinlik değeri alt boyutunda 'Matematik yapmayı severim' maddesi yer alırken, kazanç değeri alt boyutunda 'Matematikte iyi olmak benim için kişisel olarak çok önemlidir' maddesi bulunmaktadır. Yarar değeri alt boyutunda 'Matematikte öğrendiklerimi günlük hayatta kullanabilirim' maddesi ve son olarak Bedel alt boyutunda ise 'Matematik problemleri çözmek beni sevdiğim diğer şeylerden alıkoyar' maddesi yer almaktadır. Bu maddeler 'çoğu zaman' ile 'hiçbir zaman' arasında değişen 4'lü bir Likert tipi ölçek olarak kullanılmıştır. Araştırmaya, gönüllülük esasına göre Marmara Bölgesi'nde yer alan bir eğitim fakültesinin İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Kimya Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Okul Öncesi Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören toplam 196 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama süreci halen devam etmektedir. Ölçeğin Türkçeye uyarlama çalışması kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanacaktır. Bu analizleri yapmak amacıyla SPSS paket programı ve Lisrel paket programları kullanılacaktır. Bu kapsamda, test-tekrar test, faktör analizi, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılacaktır. Oluşan modelin ne derece uygun olduğunu belirlemek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi uygulanacaktır.