21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, vol.12, no.35, pp.577-591, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, it is aimed to examine the economic concerns of Fine Arts Education
candidate teachers. The study group of the research consists of 113 pre-service teachers
studying at Çanakkale Onsekiz Mart University Faculty of Education, Department of
Art Education and Department of Music Education in 2022-2023 academic year. The
data of the study were collected by face-to-face interview method with an interview
form consisting of 5 questions. The data were analyzed according to the quantitative
research method. Frequency analysis was used to calculate the percentage distribution
of the responses of the candidate teachers to the questions. As a result of the analysis,
it was determined that 93,8% of the Fine Arts Education candidate teachers preferred
the department they were studying willingly, while 24% of them wanted to transfer to
another department. It was seen that 86,7% of the candidate teachers think that art
education is a requirement and 69% of them prefer having cash to having an artwork.
It was also concluded that 46,9% of the candidate teachers preferred to have money and
deal with art and education.
Bu araştırmada Güzel Sanatlar Eğitimi öğretmen adaylarının ekonomik kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı ve Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 113 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 5 sorudan oluşan görüşme formu ile yüz yüze görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Veriler nicel araştırma yöntemine göre analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının sorulara verdikleri yanıtların yüzdelik dağılımlarının hesaplanmasında frekans analizinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda Güzel Sanatlar Eğitimi Öğretmen adaylarının %93,8’i öğrenim gördüğü anabilim dalını isteyerek tercih ettiği, buna karşın %24’ü başka bir bölüme geçiş yapmak istediği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının %86,7’si sanat eğitiminin bir ihtiyaç olduğunu düşündüğü ve %69’u nakit para sahibi olmayı, sanat eseri sahibi olmaya tercih ettiği görülmüştür. Yine öğretmen adaylarının %46,9’u para sahibi olup sanat ve eğitim ile uğraşmayı tercih ettiği sonucuna ulaşılmıştır.