PAULA REGO’NUN RESİMLERİNDE FANTEZİ İLE GERÇEKLİK, İTAAT VE MEYDAN OKUMA İLİŞKİLERİ


Creative Commons License

Doğan S.

International Marmara Social Sciences Congress (Imascon Autumn 2022), Kocaeli, Türkiye, 09 Aralık 2022, ss.411-418

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kocaeli
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.411-418
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1935 yılında Portekiz’de doğan Paula Rego son otuz yılın en etkili figüratif ressamlarından biri olarak anılır. Resimleri ırkçılık, politik diktatörlük, kürtaj ve toplumsal cinsiyete dayalı güç ilişkilerini konu alır. Bu konuları feminist bir bakış açısıyla görsel dile aktaran sanatçı kadın kavramının toplumsal algısına, kadın bedeninin geleneksel temsillerine meydan okuyan resimleri ile bilinir. Fantezi ile gerçeklik, itaat ile meydan okuma, özgürlük ile esaret, korku ile güven, sevgi ile nefret gibi karmaşık ve zıt duygular resimlerini karakterize eder. Bu temaları evrensel masal konuları ve karakterleriyle iç içe geçirerek anlatan sanatçı, bu yönüyle bir “masal anlatıcısı” olarak anılır. Resimlerine uyarladığı masalları kişiselleştirerek, hiyerarşik ilişkileri değiştirerek görsel dile aktaran sanatçı buradaki karakterler aracılığı duygu ve düşüncelerini aktarır. 1970'den günümüze kadar sanat hayatını İngiltere’de sürdüren sanatçı kısa bir süre önce (2022’de) yaşamını kaybetmiştir. Geride bıraktığı sanatsal mirasının zenginliği günümüz sanatına ve yeni yetişen genç kuşak sanatçılara ilham verici niteliktedir. Bu önem çerçevesinde ele alınan çalışma temel olarak Paula Rego’nun yaşamını, eserlerini, politik ve sanatsal görüşlerini inceleme amacı taşır. Araştırmanın ilk bölümünde sanatçının öz yaşam öyküsü, sanatsal ve politik yaklaşımları incelenmiştir. Araştırmanın ikinci bölümde ise sanatçının kariyeri boyunca ön plana çıkan resimleri örnekler eşliğinde ele alınmış, biçim ve içerik ilişkileri irdelenmiş, eserleri ile politik tavrı arasındaki ilişkiler analiz edilmeye çalışılmıştır.

Born in Portugal in 1935, Paula Rego is known as one of the most influential figurative painters of the last thirty years. Her paintings deal with racism, political dictatorship, abortion, and gender-based power relations. Translating these issues into visual language from a feminist perspective, the artist is known for her paintings that challenge the social perception of the concept of women and traditional representations of the female body. Complex and contrasting emotions characterize his paintings, such as fantasy and reality, obedience and defiance, freedom and bondage, fear and trust, love and hate. The artist, who tells these themes by intertwining with universal fairy tale themes and characters, is referred to as a "storyteller" in this respect. The artist, who personalizes the tales he adapts to his paintings and transfers them to visual language by changing hierarchical relationships, conveys his feelings and thoughts through the characters here. The artist, who has been living in England since 1970, passed away a short time ago (in 2022). The richness of the artistic legacy he left behind is inspiring to today's art and young generation artists. The study, which is handled within the framework of this importance, basically aims to examine the life, works, political and artistic views of Paula Rego. In the first part of the research, the autobiography, artistic and political approaches of the artist were examined. In the second part of the research, the artist's paintings that have come to the fore throughout his career were handled with examples, the relations between form and content were examined, and the relations between his works and his political attitude were tried to be analyzed.