Route Educational & Social Science Journal, vol.10, no.4, pp.105-124, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu
araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin özetleme becerilerinin gelişmesinde
dijital hikayelerin etkisini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma
yöntemlerinden ‘Eylem Araştırması’ deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne
bağlı Merkez ilçede bulunan bir ortaokulunun 6. sınıfına devam eden 27 öğrenci
oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, Ön Algı Açık
Uçlu Öğrenci Anketi, Son Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Öykü Özeti
Değerlendirme Dereceli Puanlama Anahtarı, kullanılmıştır. Araştırmada nitel
verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz uygulanmıştır. Çalışmada elde
verilere göre, öğrencilerin özetlemeye karşı olumlu algılar olduğu fakat
özetleri dijital hikâyeye dönüştürme uygulamaları öncesi öğrencilerde bilgi
eksiği ve özet yazmaya karşı isteksizlik olduğu gibi olumsuz algılar olduğu
sonucuna varılmıştır. Özetleme uygulamaları öncesinde elde edilen bulgulardan
hareketle özetleme uygulamaları yapılmış öğrencilerin genel olarak özet
yazabildikleri tespit edilmiştir. Ancak teknik bilgi ve okuduğunu anlama
becerilerinin eksikliğinden kaynaklanan kısımların eğitimle tamamlanması
öğrenciler üzerinde olumlu bir etki göstermiştir. Son algı sorularına
verdikleri cevaplardan hareketle öğrencilerin özetlerini dijital hikâyeye dönüştürme
konusunda istekli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin özetlerini dijital
hikâyeye dönüştürmesi özetleme becerileri üzerinde olumlu bir etki
göstermiştir.