International Journal Research in Fine Arts Education, vol.6, no.2, pp.1-17, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
It can
be said that art, as a human activity that emerges from life, is as old as
human history (Akdoğan, 2001). There have been ongoing discussions on the
concepts of art, artist and artwork for years. Although there is not only one
definition of these concepts, various definitions are made according to the
time and situation in which they take place. In addition, it is a known fact
that there are many people today who completely detach these concepts from
their context. For example, there are people who consider themselves artists
because they take a coffee cup in their hands and make a heart sign on the
coffee foam, who consider the heart sign as an artwork, and who consider the
act of making a heart sign on the coffee foam as an artistic activity.
Similarly, there are many people who consider themselves artists because they
cook very well. Well, are these people really artists? Are the products they
create really artworks? And can we define the process they go through while
creating the product as "art"? In order to answer these questions, it
would be helpful to clarify what art is in the real sense, who is an artist or
who can be characterized as an artist, and what can qualify an artwork?
Bu
araştırma ile görsel sanatlar öğretmeni adaylarının sanat, sanatçı ve sanat
eseri kavramlarına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
kapsamda araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılı Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi 4. Sınıfa devam
eden 5’i erkek 21’i kadın olmak üzere toplam 26 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Öğretmen adaylarından sanat, sanatçı ve sanat eseri kavramlarının her biri için
bir metafor geliştirmeleri ve bu metaforu gerekçelendirmeleri istenmiştir.
Öğretmen adaylarının “sanat” kavramı için 22, “sanatçı” kavramı için 24 ve “sanat
eseri” kavramı için 20 metafor geliştirdikleri görülmüştür. Geliştirilen
metaforlar içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş ve “sanat” kavramı için 7,
“sanatçı” kavramı için 13 ve “sanat eseri” kavramı için 7 kategori altında
toplandığı görülmüştür. Araştırma sonunda görsel sanatlar öğretmeni
adaylarının; sanatı, bireyin kendini ifade etme aracı olarak gördükleri ve
“ayna, yansıma ve özgürlük” metaforları ile ifade ettikleri görülmüştür.
Sanatçı’yı ise topluma yol gösteren kişi olarak tanımladıkları ve bu
kapsamda; “önder, öncü, rehber, elçi,
bilge ve projeksiyon” metaforları ile ifade ettikleri görülmüştür. Sanat
eserini ise, bireyin kendini ifade etmesine olanak sağlayan bir ürün olarak
gördükleri ve “ayna, kimlik, günlük, duygu, arınma, fotoğraf ve çocuk”
metaforları ile ifade ettikleri görülmüştür.