İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Konulu Doktora Tezlerine Yönelik Bir İnceleme


Güven B., Demir F.

Route Educational &Social Science Journal, cilt.8, sa.11, ss.176-194, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler dersi kapsamında gerçekleştirilen doktora tezlerinin belirlenen kriterler yönüyle incelemektir. Belirlenen amaç doğrultusunda okurlara sosyal bilgiler dersi kapsamında gerçekleştirilen araştırmalara yönelikfarklı bir bakış sunulması hedeflenmektedir. Dokümananalizi tekniğiyle yürütülen araştırmanın çalışma evrenini 2000 yılından 2021 yılına kadar olan zaman dilimi içerisinde ilkokul sosyal bilgiler dersi kapsamında gerçekleştirilen 60 yerli ve 26 yabancı olmak üzere toplam 86 adet doktora tezi oluşturmaktadır. Bu tezlere YÖK ulusal tez tarama merkezi veri tabanı ve proquest araştırma motoru kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırmada ulaşılan bulgulara dayalı olarak incelenen tezlerde kullanılan yöntemlerin en çok 41 araştırma ile karma araştırma yöntemi olduğu, karma araştırma yöntemini sırasıyla 29 araştırma ile nitel araştırma yöntemi ve 16 araştırmayla nicel araştırma yönteminin takip etmekte olduğu belirlenmiştir. Araştırma kapsamındaki tezler amaçları yönüyleincelendiğinde sosyal bilgiler dersi kapsamında temel beceriler, öğretim strateji, yaklaşım ve modelleri, değerler eğitimi ve öğretim etkinlik ve uygulamaları gibi başlıklarda ağırlıklandığıgörülmektedir.