Otel İşletmelerinde Çalışanların Kişilik Özelliklerinin Örgütsel Tükenmişlik Üzerindeki Etkisi


TAŞPINAR O., TEMELOĞLU E.

THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.9, sa.46, ss.840-849, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 9 Sayı: 46
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, Linguistic Bibliography, Linguistics & Language Behavior Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, Political Science Complete, Sociological abstracts, Worldwide Political Science Abstracts
  • Sayfa Sayıları: ss.840-849
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Turizm sektörü emek yoğun bir sektördür. Emek yoğun olan sektörlerde diğer sektörlere göre çalışanların psikolojik tutumları daha fazla önemlidir. Örgütsel tükenmişlik, çalışanların iş başarısını düşüren en önemli faktörlerden biridir. Her bireyin kişilik özelliği de farklıdır. Kişilik özellikleri birçok örgütsel yönetim konularında etkili olmaktadır. Bu noktadan hareketle, bu araştırmanın amacı, otel işletmelerinde çalışan personelin kişilik özelliklerinin örgütsel tükenmişlik üzerindeki etkisini belirlemektir. Söz konusu amaç çerçevesinde, İstanbul’da faaliyet gösteren dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde çalışan toplam 368 kişiye anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, uyumluluk ve duygusal denge kişilik özelliğine sahip otel çalışanlarının duygusal tükenmeye daha açık bireyler oldukları, yeniliklere açık olma kişilik özelliğine sahip otel çalışanlarının duyarsızlaşma ve kişisel başarısızlık boyutlarındaki tükenmişliğe daha açık oldukları ve sorumluluk kişilik özelliğine sahip otel çalışanlarının ise kişisel başarısızlık boyutundaki tükenmişliğe daha açık oldukları tespit edilmiştir. Diğer taraftan, dışadönüklük kişilik özelliğine sahip otel çalışanlarının ise tükenmişliğin herhangi bir boyutundan etkilenmeyen bireyler olduğu ortaya çıkmıştır.  

Tourism is a business sector which demands lot of labour.For this kind of business sectors psychological situation of workers are more important than the other ones. Organisational burnout is one of the most important factors which decreases the success rate of employees. Also, every person has different personal features. Personal features are significant for organisational management issues. Thus, this research aims to designate the effect of personal features of hotel businesses’ employees on organisational burnout.In this regard, 368 employees who works at four and five stars hotel businesses in İstanbul are conducted with a poll.As a result of the research, it is discovered that employees who have compatibility and emotional balance features are more vulnerable to the emotional burnout while others who are open to new ideas are tend to be insensitive and vulnerable to burnout in terms of personal failure.In addition to this, employees who have a responsible nature are vulnerable to burnout in terms of personal failure and employees who have outgoing nature do not affected by burnout in any level.