Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, cilt.9, sa.17, ss.155-173, 2023 (Hakemli Dergi)
“Geleneksel Türk Müziğinin Çokseslendirilmesi” konusu geçmişten beri
önemini korumaya devam etmektedir. Günümüzde kimi besteciler çoksesliliğin
geleneksel yapıya zarar verdiği düşüncesini savunurken kimi besteciler ise
aksine müzik dağarımıza katkı sağladığını savunmakta ve bu alandaki
çalışmalarına devam etmektedir. Cumhuriyet dönemi müzik politikaları ile hız
kazanan “Geleneksel Türk Müziğinin Çokseslendirilmesi” konusundaki görüş
ayrılıkları günümüzde de devam etmekte ve son yıllarda bu konu özelinde
yapılan akademik çalışmalar sayıca artış göstermektedir.
Bu çalışmada, geleneksel Türk müziği eserlerini çokseslendiren ve makamsal
çoksesli eserler besteleyen çeşitli bestecilerle görüşme yapılarak, “Geleneksel
Türk Müziğinin Çokseslendirilmesi”ne yönelik besteci görüşlerinin ortaya
konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı tarafından
hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu”, “10 Hikâye 10 Beste”
Projesi’nde yer alan 7 besteciye uygulanarak veriler toplanmıştır. Nitel ve
betimsel yapıdaki çalışmada, konu özelinde bestecilere beş ayrı soru yöneltilmiş,
elde edilen veriler tablolar halinde sunulmuş ve yorumlanmıştır.
The subject of "Polyphony of Traditional Turkish Music" maintains its
importance from past to present. Today, while some composers defend the idea
that polyphony harms the traditional structure, some composers on the contrary
argue that it contributes to our musical repertoire and continue their studies in
this field. The differences of opinion on the " Polyphony of Traditional Turkish
Music ", which gained momentum with the music policies of the Republican
period, continue today and academic studies on this subject have increased in
number in recent years.
In this study, it is aimed to reveal the views of the composers on the
"Polyphonization of Traditional Turkish Music" by interviewing various
composers who polyphonic traditional Turkish music works and composing modal polyphonic works. For this purpose, data were collected by applying the
semi-structured interview form, prepared by the researcher to 7 composers
included in the "10 Hikâye 10 Beste" Project. In the qualitative and descriptive
study, five different questions were asked to the composers specific to the
subject, and the data obtained were presented and interpreted in tables.