İl Seçim Kurulu Üyelerinin Yüksek Seçim Kurulu Tarafından Atanmasını Öngören Taslak Üzerine Bir Değerlendirme


Güler F.

ISPEC 6th International Conference On Social Sciences & Humanities, Siirt, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2021, ss.280-285

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Siirt
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.280-285
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1982 Anayasasına göre seçimler yargı yönetim ve denetiminde yapılır. Bu yargı organları; Yüksek Seçim Kurulu, il seçim kurulları ve ilçe seçim kurullarıdır. 298 sayılı kanuna göre il seçim kurulu, il merkezinde görev yapan en kıdemli hakimin başkanlığında, merkez ilçe seçim kurulu başkanından sonra gelen en kıdemli iki hakimden oluşur.

Seçim kanunlarıyla ilgili yapılan değişiklik çalışmalarından basına yansıyan bilgilerden il seçim kurulunun oluşumu ile değişikliğe gidildiği anlaşılmaktadır. Buna göre il seçim kurulu üyelerinin Yüksek Seçim Kurulu tarafından atanması öngörülmektedir. Tasarı olarak somutlaşmayan bu düzenlemeye bir takım eleştiriler getirilse de bu düzenleme,  seçim kurullarının devamlılığını ve uzmanlaşmasını sağlayacak olması sebebiyle yerinde ve gereklidir.

Seçim kurullarının seçimlerin yönetim ve denetim görevi, kendine has süreçleri barındıran ve uzmanlık gerektiren bir bakış açısını zorunlu kılmaktadır. Kanun koyucu, il seçim kurulu üyeliğinde niteliği arttırmak amacıyla 2005 yılında değişikliğe gitmiştir. Buna göre illerde en kıdemli hakimin belirlenmesinde devlet memurluğu kıdemi değil hakimlik kıdemi esas alınmaktadır.  Fakat il seçim kurulu üyelerinin sadece hakimlik kıdemine göre belirlenmesi de seçim kurullarının kendi alanında uzmanlaşmasını zorlaştırmaktadır.

İl seçim kurulu üyelerinin Yüksek Seçim Kurulu tarafından atanmasıyla, seçim kurullarının işleyişinde daha sağlıklı bir süreç gelişeceği değerlendirilmektedir. Fakat değişikliğin bu amaca hizmet etmesini sağlamak, kamuoyunda oluşabilecek eleştiri ve çekinceleri bertaraf etmesi amacıyla ilave düzenlemelerin yapılması düşünülmelidir. İl seçim kurulu üyelerinin atanması ve görevden alınmasına yönelik ilave güvenceler, il seçim kurulu üyesi seçilmek için asgari hakimlik kıdemi şartı, il seçim kurulu üyesi seçilmek için belirli bir süre ilçe seçim kurulu üyeliği yapma şartı, il seçim kurulu üyeliğinin hakimler açısından tercih edilebilir olmasını sağlayacak diğer düzenlemeler, bu çerçevede değerlendirilmelidir.

According to the 1982 Constitution, elections are held under judicial administration and control. These judicial bodies are Supreme Election Council, provincial election board and district election boards. According to the Law No. 298 on Basic Provisions of Elections and Voter Registers, the provincial election board composed of two senior members of district election board after president and headed by the eldest judge serving in the central district.

It is understood from the information reflected in the press of the amendment studies regarding the election laws, that the changes includes the formation of the provincial election board. Accordingly, it is envisaged that the members of the provincial election board will be appointed by the Supreme Election Council. Although some criticisms are brought to this regulation, which is not embodied as a draft, this regulation is appropriate and necessary as it will ensure the continuity and specialization of the election boards.

The administration and control duties of election boards necessitate a perspective that includes unique processes and requires expertise. The legislator made changes in 2005 in order to increase the quality of the provincial election board membership. Accordingly, the determination of the most senior judge in the provinces is based on the seniority of the judge, not the civil service seniority. However, the determination of provincial election board members only based on the seniority of judges also makes it difficult for election boards to specialize in their own field.

It is considered that a healthier process will develop in the functioning of the election boards with the appointment of the members of the provincial election boards by the Supreme Election Council. However, additional arrangements should be considered in order to ensure that the change serves this purpose and to eliminate the criticism and reservations that may occur in the public.  Additional guarantees for the appointment and dismissal of provincial election board members, the minimum judge seniority requirement to be elected as a provincial election board, to be elected as a member of the provincial election board the condition of being a member of the district election board for a certain period of time, other regulations that will ensure that membership of the provincial election board is preferable to judges,should be evaluated within this framework.