Sergi Bilgileri
Türkiye’de,
akademisyenler ve araştırmacılar 2000’lerin başından itibaren düşük ve yüksek
dereceli kâğıt katkılı kil bünye reçeteleri üzerinde araştırmalar ve
uygulamalar yapılmaya başlamıştır. Kırmızı kil, akçini, şamotlu (pişmiş sırsız
seramik taneciği içeren) ve porselen çamurları ile belirlenen oranlardaki kâğıt
bünye karıştırılarak yeni bünyeler elde edilmiş ve daha çok sanatsal seramik
yapmak için şekillendirilmiştir. Bu çalışma öncelikle geri dönüşüm ile elde
edilen kırmızı, akçini ve şamotlu killerin karıştırılası ve bu karışık homojen
bünyeye %25-30 oranında katılan kâğıt katkısı ile yeni bir bünye oluşturmayı ve
o bünye ile yekpare seramik tuval yüzeyler elde etmeyi amaçlamıştır. Bununla
beraber o bünye ile yuvarlak, kare ve dikdörtgen geometrik seramik formlar
şekillendirmeyi ve seramik tuval formların yüzeylerine, seramik sırları ile
resim yapmayı ve seramik tablolar ortaya koymayı başarmıştır. Kâğıtlı kil plaka
yöntemi ile şekillendirilen seramik formların yüzeyleri, dokulu ve primitif
yüzeyler sunmasının yanında, oluşturulan formların ince ve hafif olması,
bünyeye ilave edilen kâğıt katkısı ile sağlanabilmiştir. . Resimlerin konusunu
300 yıllık bir geçmişe sahip geleneksel Çanakkale seramiklerinin az sayıda
tabak yüzeylere resmedilen konularından “balık” betimlemesinin çağdaş yeni
yorumları ile yaklaşık 5000 yıllık geçmişe sahip Troia Antik Kenti’nin hile ile
ele geçirilmesinde kullanılan “tahta at” imgelerinin yeni tasarım önerileri
resmedilmiştir. Temel şekillendirme seramik yöntemleri kullanılmış, gerekli
malzemeler, biçimlendirme aşamaları, çizim, yüzeye resimleme, formların pişirim
ve sırlama aşamaları görseller ile beslenerek anlatılmıştır. Sergi,
Çanakkale’de sanatçının kendi kişisel seramik atölyesinde, 2024 yılı içinde 3
aylık bir süreç içinde hazırlanmıştır. Ortaya çıkarılan 22 seramik tablo, Ankara
Ato Congresium’da 06-10 Mart 2024 tarihinde düzenlenen ArtAnkara Çağdaş Sanat
Fuarı bünyesinde C11’de yer alan Mask Sanat Galerisi içinde sergilenmiştir.
Tuval resmi ve bronz heykel sanat yapıtlarının daha çok tercih edildiği sanat
ortamlarında, “seramik tuval resmi” veya “seramik yüzeyde resim” ya da “seramik
tablo” olarak tanımlanmaya çalışılan, çerçevelenerek sunulan seramik yapıtların
satın alınarak ilgi gördüğü tespit edilmiştir. Seramik otoriteleri
diyebileceğimiz seramik akademisyenleri ve sanatseverler tarafından
beğenilmiştir. Bu sonuç çalışmanın uygulanabilirliğinin yanında elde ettiği
başarıyı da onaylamaktadır.
Doç.
Ergün ARDA