ARGÜMANTASYON TABANLI BİLİM ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ÖĞRENCİLERİN FEN ÖĞRENME BECERİLERİNE ETKSİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Kara E., Çavuş Güngören S.

Lisansüstü Öğretmen Çalışmaları Kongresi, Çanakkale, Türkiye, 9 - 12 Mayıs 2024, ss.127

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.127
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilimsel tartışmalarda iddia, gerekçe ve argümanları ile eleştirerek analiz edebilecek ve bilimsel düşünme yollarını kullanarak kararlar verebilecek bilim okuryazarı bir toplum yaratmak neredeyse tüm ülkeler için önceliklidir. Bilim okuryazarı bireylerin yetişmesi için araştırma sorgulama yapabilecekleri yöntemler ile öğrenim görmeleri önemlidir. Araştırma ve sorgulanın en etkili kullanıldığı eğitim ve öğretim yöntemlerinin başında argümantasyon tabanlı bilim öğrenme (ATBÖ) yaklaşımı gelmektedir. Dolayısıyla bu yöntemin öğrencilerin fen öğrenme becerilerine olan etkisinin değerlendirilmesinin d önemi ortaya çıkmaktadır. Araştırmacılar öğrencilerin öğrenmelerinde beslenme, fiziksel aktivite gibi fizyolojik etkilerin yanında, psikososyal durumu etkileyen yaşam tarzı ile de ilişkili olduğunu belirtmiştir. Bu araştırmada da ATBÖ yaklaşımı kullanarak 7.sınıf öğrencilerinin fen öğrenme becerilerine etkisi cinsiyet, kardeş sayısı ve aile gelir durumu değişkenleri açısından incelenmiştir. Çalışmada ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Deney grubunda 22, kontrol grubu 22 öğrenci olmak üzere toplam 44 7. sınıf öğrencisi araştırmaya katılmıştır. Araştırma ‘Işığın Madde ile Etkileşimi’ ünitesi kapsamında 7 hafta boyunca seçilen şubelerin fen bilimleri dersi öğretmeni tarafından yürütülmüştür. Deney grubunda ATBÖ yöntemine uygun hazırlanmış etkinliklerle öğretim gerçekleştirilirken, kontrol grubunda mevcut öğretim programı etkinlikleri ile yürütülmüştür. Veriler Chang ve ark. (2011) tarafından geliştirilen ve Şenler (2014) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin normallik dağılımı testi sonucunda parametrik testlerin yapılmasına uygun olduğu görülmüştür. Bu nedenle analizde t-testi ve Anova kullanılmıştır. Araştırma sonuçları uygulama sonrasında deney grubu öğrencilerinin fen öğrenme becerileri ortalamalarının kontrol grubu öğrencilerinden daha yüksek olduğunu göstermiştir. Fen öğrenme becerileri ortalaması cinsiyet ve aile gelir durumu açısından anlamlı farklılıklar gözlenmezken kardeş sayısı açısından anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Buna göre bir ve üzeri kardeş sayısı olan öğrencilerin fen öğrenme becerileri ortalamasının tek çocuk olan öğrencilerinkinden düşük olduğu gözlenmiştir.