Alanya Akademik Bakış, vol.6, no.3, pp.3255-3268, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, it is aimed to determine the expectations and satisfaction levels
of ecotourists visiting Çanakkale destination before visiting the destination
in the context of touristic product marketing. 350 questionnaires were
applied to local and foreign ecotourists who participated in ecotourism
activities such as trekking, mountaineering, camping, underwater diving,
horseback riding, paragliding in Çanakkale between 1 June and 1 September 2020 with this purpose. In line with the results obtained,
suggestions have been made regarding the “diversification of ecotourism
activities” for ecotourists who will benefit from social and economic
mobility by participating in ecotourism activities, “increasing the level of
nature awareness” and “using ecotourism resource values by preserving
them”. It is thought that the results of the research will contribute to the
sustainable development in the tourism sector and the strategic decisions to
be taken to increase the competitive level of the region, as well as to
contribute to the increase of ecotourism awareness at the national, regional
and local level, as well as contributing to the destination managements and
destination marketers in Çanakkale province.
Bu çalışmada, turistik ürün pazarlaması bağlamında Çanakkale
destinasyonunu ziyaret eden ekoturistlerin, destinasyonu ziyaret etmeden
önceki beklenti ve ziyaretlerinden sonraki memnuniyet düzeylerinin tespit
edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, 1 Haziran-1 Eylül 2020 tarihleri
arasında Çanakkale destinasyonunda trekking, dağcılık, kamping, su altı
dalışı, ata binme, yamaç paraşütü gibi ekoturizm faaliyetlerine katılan yerli
ve yabancı ekoturistlere 350 adet anket uygulanmıştır. Ulaşılan veriler
neticesinde, ekoturizm aktivitelerine katılım aracılığıyla sosyal ve ekonomik
hareketliliğe katkıda bulunan ekoturistlere ilişkin “ekoturizm faaliyetlerinin
çeşitlendirilmesi”, “doğa bilinci düzeylerinin arttırılması” ve “ekoturizm
kaynak değerlerinin korunarak kullanılması” unsurlarına yönelik öneriler
geliştirilmiştir. Araştırma sonuçlarının turizm sektöründe sürdürülebilir
gelişime ve bölgenin rekabet düzeyinin arttırılmasına yönelik alınacak
stratejik kararlar açısından Çanakkale ili özelindeki destinasyon
yönetimlerine ve destinasyon pazarlamacılarına katkı sağlamasının yanı
sıra; ulusal, bölgesel ve yerel düzeyde ekoturizm farkındalığının
arttırılmasına da katkıda bulunacağı düşünülmektedir