Tıp Eğitimi Dünyası, vol.23, no.70, pp.77-92, 2024 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Kaçış Odası öğrenenlerin bireysel ya da küçük gruplar halinde bir tema veya modül özelinde tasarlanmış bir ortama girerek, belirli bir zaman baskısı altında, çeşitli problemleri çözmeye odaklandığı öğretici ve sosyal bir öğrenme ortamıdır. Bu araştırmanın amacı, tıp fakültesi öğrencilerine yönelik web tabanlı kaçış odalarının tasarımında kullanılmak üzere, öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını belirlemektir.
Yöntem: Nitel araştırma türünde yapılandırılmış bu çalışmada tıp fakültesi öğrencileri için hazırlanacak web tabanlı kaçış odalarında öğrencilerin öğrenim ihtiyaçları odak grup görüşmeleri kullanılarak belirlenmiştir. Katılımcılar Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi Dönem 3 ve Dönem 4 öğrencileridir. Odak grup görüşmesine Dönem 3 öğrencilerinden 23, dönem 4 öğrencilerinden 31 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin katılımı gönüllülük esası ile gerçekleşmiş ve katılan öğrencilerin tamamından imzalı gönüllü katılım formu alınmıştır. Bu nedenle araştırmanın örneklemi uygun örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve veri toplama işlemi Aralık-2023 ve Ocak 2024 döneminde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde tümdengelimsel içerik analizi kullanılmıştır. Ayrıca gerçekleştirilen odak grup görüşmesi sonucunda elde edilen öğrenci görüşlerinden bazıları doğrudan alıntılar şeklinde sunulmuştur.
Bulgular: Katılımcıların acil uzaktan öğretim döneminde çevrimiçi ortamda verilen eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinin farkında olduğunu, bu süreçte bireysel öğrenme süreçlerini desteklemek için çeşitli ek kaynak, öğrenme materyali, web tabanlı uygulamalarından yararlandıkları (eğitici video, animasyon, simülasyon, 3D araçları vb.) ve öğrencilerinin kaçış odası tasarımında daha çok gerçeğe yakın, etkileşimli ve klinik vaka temelli uygulamaları görmek istedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Sonuç: Bu çalışma, tıp fakültesi öğrencilerine yönelik web tabanlı kaçış odalarının tasarımında kullanılmak üzere öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla yapılan araştırmanın bulguları, acil uzaktan öğretim sürecinde yaşanan sorunlar, olumlu yanları, bu süreçte kendi öğrenmelerini desteklemek amacıyla öğrencilerin bireysel olarak çevrimiçi ortamda yararlandığı ek kaynaklar ve materyaller, öğrencilerin kaçış odası içeriği ve tasarımına ilişkin önerilerine ilişkin önemli bilgiler sunmaktadır. Bu bağlamda, kaçış odası tasarımında, özellikle COVID-19 pandemi sürecinde yürütülen acil uzaktan öğretim uygulamalarında öğrencilerin olumlu ve olumsuz gördüğü durumlar göz önünde bulundurulacak, içerik ve tasarım öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarına göre düzenlenecektir.