15. ULUSLARARASI BİLİMSEL ÇALIŞMALAR KONGRESİ, 26 - 27 December 2024, pp.169-177, (Full Text)
Bu çalışmanın amacı özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin ve çocuklarının sorunlarının ve ihtiyaçlarının belirlenmesi için hazırlanan forma verdikleri cevapları değerlendirmektir. Araştırma tarama modeli olarak desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2.514 özel gereksinimli çocuğa sahip aileler oluşturmaktadır. Bu araştırmada altı soruluk “Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin ve Çocuklarının Sorunlarını ve İhtiyaçlarını Belirleme Formu” hazırlanmıştır. Veriler kaynaştırma/bütünleştirme uygulamasına devam eden özel gereksinimli çocuğu olan ailelerden dijital ortamda toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz (yüzde, frekans, vb.) tekniklerinden yararlanılmıştır. Özel gereksinimli öğrencilerin özel gereksinim türü incelendiğinde daha çok zihinsel yetersizlik (%22) ve özel öğrenme güçlüğü (%19) tanısının olduğu; ailelerin büyük çoğunluğunun asgari ücret (%31) ve altı (%20) gelir seviyesine sahip olduğu; öğrencilerin ve ailelerin sorunlarının daha çok, maddi sorunlar (%38), eğitim ile ilgili (%31) ve psikolojik sorunlar (%21) olduğu; ailelerin halk eğitim kursları taleplerinin (%15) ve sosyal destek taleplerinin (%13) en yüksek oranda olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları alan yazın bulguları ile tartışılmıştır.