World Children Conference, Ankara, Turkey, 23 - 25 October 2020, pp.171-172
Giriş
Gelişmiş ülkelerin, çağdaş eğitimin gereği olarak üzerinde önemle
durdukları, bilimsel yaklaşımlarla ele aldıkları bir alan haline gelen çocuk
kitapları, bugün etkili bir öğretim aracı olarak karşımıza çıkmaktadır. Çocuk
kitapları eğitim konusunda en önemli araçlardan biridir. Çocuk, kitaplar
aracılığıyla bir yandan kitap sevgisini kazanırken diğer yandan da sosyal ve
ruhsal yönden sağlıklı bir birey olmaya hazırlanmaktadır.
Araştırma Modeli
Bu çalışmada Türkiye’de ve İngiltere’de çok satılan çocuk kitaplarından
seçilen eserler, biçimsel özellikler, içerik özellikleri ve resimlendirme
özellikleri bakımından karşılaştırılmış, çocuk edebiyatı kitaplarının dayanması
gereken temel ilkeler bağlamında değerlendirilmiş ve çeşitli yargılar
geliştirilmeye gayret edilmiştir. Bu araştırma, “tarama” niteliğinde, betimsel
bir araştırmadır.
Araştırmanın Önemi
Bu çalışma; yapıtlar arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymak
suretiyle
her iki ülkedeki “çocuk edebiyatı” anlayışına açıklık kazandırmaya ve
farklı bakış açılarının belirlenmesine yönelik bir girişim olarak
değerlendirilebilir. Ayrıca bu çalışma, Türkiye ve İngiltere’de, değişen çocuk
kavramının irdelenmesi ve karşılaştırılmasıyla, popüler kültürün çocuk
edebiyatına yansıma biçimlerini değerlendirmeye ilişkin ipuçları sunacağı
düşünülerek önemli görülebilir.
Veri Toplama Yöntemleri
Araştırmanın temel değişkeni ‘en çok satılmak’tır. Türkiye’den elde edilen
bilgiler, kitapla ilgili süreli yayınlardan, Ankara, İzmir ve Adana ili
dahilindeki
büyük kitabevleri ve çocuk kitabı dağıtıcılarından sağlanmıştır.
İngiltere’den
elde edilen bilgiler ise, çeşitli web siteleri ve Londra’daki belli başlı
kitabevlerinden bilgi alınmasıyla sağlanmıştır. Bu veriler
değerlendirilerek
rastlantısal olarak üçer eser seçilmiştir. Araştırmaya konu edilen İngilizce kitapların bazı bölümleri Türkçe’ye çevrilmiştir. Çevirilerin ise güvenilir olduğu varsayılmaktadır.