Lisansüstü Öğretmen Çalışmaları Kongresi (LOCK), Çanakkale, Turkey, 9 - 12 May 2024, pp.85, (Summary Text)
Bitki körlüğü hem öğrenciler hem de yetişkinler arasında evrensel bir olgu haline gelmiştir. Öğretmenler
ve doğa eğitimi bu olgunun tersine çevrilmesi ve önlenmesinde önemli bir rol oynayabilir; ancak
öğretmen yetiştiren üniversitelerin çoğu bu olguya yeterince vurgu yapmamaktadır. Ağaçlar doğanın
önemli parçalarıdır ve kara ekosistemlerin temel unsurlarından biridir. Öğretmen adayları için ağaçları
tanımak, doğal çevrelerini anlamak ve öğrencilere doğa bilincini kazandırmak için önemli bir ilk
adımdır. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının ağaçları tanıma yeteneklerini objektif bir şekilde
değerlendirmek için kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Bu ölçek, öğretmen adaylarının doğa
eğitimi ve çevre bilinci konusundaki hazırlıklarını değerlendirmek amacıyla tasarlanmıştır. Çalışmanın
amacına yönelik olarak araştırmacı tarafından RAB (Resimdeki Ağacı Bil) ölçeği geliştirilmiştir. Bu
ölçek öğretmen adaylarının yakın çevrelerinde en çok gördükleri 32 ağaçtan oluşmuştur. Testte yer alan
ağaçlar öğretmen adaylarının çevrelerinde (kampüs, yurt, yol, park) sık karşılaşabilecekleri türlerdir ve
alan uzmanlarının görüşleri alınarak belirlenmiştir. Geliştirilen ölçekte her bir ağaca ait dört fotoğraf
bulunmaktadır. Bu fotoğraflar ağacın uzaktan görünümü, yaprağının, gövdesinin ve varsa meyvesinin
net olarak görülebileceği fotoğraflardan oluşmaktadır. RAB testinin uygulaması iki bölümde
gerçekleşecektir. Birinci bölümde öğretmen adaylarının kişisel bilgileri alındıktan sonra ağaçtan oluşan
ikinci bölümde her bir ağaç resmi ayrı sayfada yer alacaktır ve öğretmen adaylarından tanıdıkları
ağaçların isimlerini cevap anahtarına yazmaları istenecektir.