Examining the Self-Evaluations of Preservice Elementary Mathematics Teachers in the Scope of Practicum


Çakan A. T., Yaman B. B.

3. ULUSLARARASI BİLİM, EĞİTİM, SANAT ve TEKNOLOJİ SEMPOZYUMU (UBEST), İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2023, pp.156-167, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.156-167
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: No

Abstract

The teacher, the fundamental components of the education system, plays a crucial role in achieving Atatürk's goal of bringing our country to the level of contemporary civilizations, is both affected by and affects the system. Teachers must be equipped with the necessary personal and professional knowledge and skills. Teaching practice contributes most to the development of teaching skills in this process, allows pre-service teachers (PTs) to put their theoretical knowledge into practice. The PTs’ activities in teaching practice are evaluated by the mentor teacher and the advisor, but the effectiveness of the course is dependent on the PTs’ self-evaluation. Writing reports on their self-evaluations of their teaching experiences is intended to contribute to the development of prospective teachers. It is examined the self-evaluations of PTs as part of the teaching practice course, the document analysis method was employed. Six PTs who completed the practicum volunteered to participate in the study. The reports in which participants self-evaluated their teaching based on the lectures in the practice schools were subjected to content analysis. The researchers' coding was reviewed by an expert in the field and modified in response to their feedback. While obtaining reflections from the reports regarding the fundamental characteristics of the lesson plan design and the variables that may influence the plan, it was observed that they centered on the use of lesson tools and teaching skills related to the Lesson Plan's implementation. While Reflections on Teaching Performance are classified as Affective Anxiety and the Effect of Anxiety on Performance, Reflections on the Comparison of the Two Periods' Evaluations are categorized as areas that have improved and those that have not. Consequently, in this study, the areas in which PTs need to grow were identified, as well as findings that could influence the content of undergraduate courses, particularly teaching practice.

Atatürk’ün ülkemizi muasır medeniyetler seviyesine çıkarma hedefini gerçekleştirebilmede önemli bir yer tutan eğitim sisteminin temel ögelerinden olan öğretmen, sistemi etkilemekle birlikte sistemden de etkilenmektedir. Bu etkileşimden, öğretmenlerin kişisel ve mesleki anlamda gerekli bilgi ve becerilerle donatılmasının gerekliliği görülmektedir. Nitelikli öğretmenlerin yetişmesi lisans eğitiminin önemini ortaya koymaktadır. Bu süreçte öğretmenlik becerisinin gelişimine en fazla katkı sağlayan derslerden biri olan öğretmenlik uygulaması, öğretmen adaylarının aldıkları kuramsal bilgiyi uygulamaya dökmelerini sağlar. Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adayının yaptığı etkinlikler, uygulama öğretmeni ve danışman tarafından değerlendirilir ancak dersin etkililiği öğretmen adayının da kendini değerlendirmesine bağlıdır. Öz değerlendirme, bireyin kendi kendini değerlendirmesidir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik deneyimlerine dair öz değerlendirmelerini rapor olarak yazmalarıyla gelişimlerine katkı sağlanması hedeflenmektedir. İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında yaptıkları öz değerlendirmelerin incelendiği bu araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden öğretmenlik uygulaması dersini alan 6 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların uygulama okullarındaki ders anlatımlarından kendi öğretmenliklerine dair öz değerlendirmelerde bulundukları raporlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmacılar tarafından yapılan kodlama, bir alan uzmanının görüşlerine sunulmuş; dönütleri doğrultusunda düzenlenmiştir. Raporlardan Ders Planı Tasarımına dair planın temel özellikleri ve plana etki edebilecek etmenlere göre yansıtmalar elde edilirken; Ders Planının Uygulanmasına dair ders araçları kullanımı, öğretmenlik becerileri üzerinde durdukları görülmüştür. Öğretmenlik Performansına dair yansıtmalarsa Duyuşsal Kaygılar, Kaygıların Performansa Etkisi gibi kategorilendirilirken; İki Dönemin Değerlendirmelerinin Karşılaştırılmasına dair yansıtmalar gelişme gösteren ve göstermeyen alanlar olarak ele alınmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada öğretmen adaylarının gelişim göstermeleri gereken alanlar belirlenerek özellikle öğretmenlik uygulaması olmak üzere lisanstaki derslerin içeriklerini etkileyebilecek bulgulara ulaşılmıştır