3. ULUSLARARASI BİLİM, EĞİTİM, SANAT ve TEKNOLOJİ SEMPOZYUMU (UBEST), İzmir, Turkey, 23 - 25 September 2023, pp.156-167, (Full Text)
The teacher, the fundamental components of the education system, plays a crucial role in achieving
Atatürk's goal of bringing our country to the level of contemporary civilizations, is both affected by and affects the
system. Teachers must be equipped with the necessary personal and professional knowledge and skills. Teaching
practice contributes most to the development of teaching skills in this process, allows pre-service teachers (PTs) to
put their theoretical knowledge into practice. The PTs’ activities in teaching practice are evaluated by the mentor
teacher and the advisor, but the effectiveness of the course is dependent on the PTs’ self-evaluation. Writing
reports on their self-evaluations of their teaching experiences is intended to contribute to the development of
prospective teachers. It is examined the self-evaluations of PTs as part of the teaching practice course, the
document analysis method was employed. Six PTs who completed the practicum volunteered to participate in the
study. The reports in which participants self-evaluated their teaching based on the lectures in the practice schools
were subjected to content analysis. The researchers' coding was reviewed by an expert in the field and modified in response to their feedback. While obtaining reflections from the reports regarding the fundamental characteristics
of the lesson plan design and the variables that may influence the plan, it was observed that they centered on the
use of lesson tools and teaching skills related to the Lesson Plan's implementation. While Reflections on Teaching
Performance are classified as Affective Anxiety and the Effect of Anxiety on Performance, Reflections on the
Comparison of the Two Periods' Evaluations are categorized as areas that have improved and those that have not.
Consequently, in this study, the areas in which PTs need to grow were identified, as well as findings that could
influence the content of undergraduate courses, particularly teaching practice.
Atatürk’ün ülkemizi muasır medeniyetler seviyesine çıkarma hedefini gerçekleştirebilmede önemli bir
yer tutan eğitim sisteminin temel ögelerinden olan öğretmen, sistemi etkilemekle birlikte sistemden de
etkilenmektedir. Bu etkileşimden, öğretmenlerin kişisel ve mesleki anlamda gerekli bilgi ve becerilerle
donatılmasının gerekliliği görülmektedir. Nitelikli öğretmenlerin yetişmesi lisans eğitiminin önemini ortaya
koymaktadır. Bu süreçte öğretmenlik becerisinin gelişimine en fazla katkı sağlayan derslerden biri olan
öğretmenlik uygulaması, öğretmen adaylarının aldıkları kuramsal bilgiyi uygulamaya dökmelerini sağlar.
Öğretmenlik uygulamasında öğretmen adayının yaptığı etkinlikler, uygulama öğretmeni ve danışman tarafından
değerlendirilir ancak dersin etkililiği öğretmen adayının da kendini değerlendirmesine bağlıdır. Öz değerlendirme,
bireyin kendi kendini değerlendirmesidir. Öğretmen adaylarının öğretmenlik deneyimlerine dair öz
değerlendirmelerini rapor olarak yazmalarıyla gelişimlerine katkı sağlanması hedeflenmektedir. İlköğretim
matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında yaptıkları öz değerlendirmelerin
incelendiği bu araştırmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
İlköğretim Matematik Öğretmenliği bölümünden öğretmenlik uygulaması dersini alan 6 öğretmen adayı gönüllü
olarak katılmıştır. Katılımcıların uygulama okullarındaki ders anlatımlarından kendi öğretmenliklerine dair öz
değerlendirmelerde bulundukları raporlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmacılar tarafından yapılan
kodlama, bir alan uzmanının görüşlerine sunulmuş; dönütleri doğrultusunda düzenlenmiştir. Raporlardan Ders
Planı Tasarımına dair planın temel özellikleri ve plana etki edebilecek etmenlere göre yansıtmalar elde edilirken;
Ders Planının Uygulanmasına dair ders araçları kullanımı, öğretmenlik becerileri üzerinde durdukları görülmüştür.
Öğretmenlik Performansına dair yansıtmalarsa Duyuşsal Kaygılar, Kaygıların Performansa Etkisi gibi
kategorilendirilirken; İki Dönemin Değerlendirmelerinin Karşılaştırılmasına dair yansıtmalar gelişme gösteren ve
göstermeyen alanlar olarak ele alınmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada öğretmen adaylarının gelişim göstermeleri
gereken alanlar belirlenerek özellikle öğretmenlik uygulaması olmak üzere lisanstaki derslerin içeriklerini
etkileyebilecek bulgulara ulaşılmıştır