vol.4, no.8, pp.1-27, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Abstract
165 volunteer football fans who followed the Turkish Super League football matches participated in this
research, which was conducted to examine the positive and negative effects of social media on football fans. Within
the scope of the research, the fanaticism scale was used to determine the fanatic levels of the fans, and the social media
usage scales to determine the social media usage levels. SPSS 20.0 package program was used in the analysis of the
data obtained within the scope of the research. In the analysis of this scope, percentage frequency analyzes were used.
In the analysis of data with normal distribution, t-test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA)
was used for comparisons between groups, and simple linear correlation analysis was used to determine the relationship
between the levels of social media use and fanaticism of the participants.
As a result of this research, which was carried out in order to determine the effect; It has been determined that
male participants are more prone to fanaticism. In addition, when the comments about football on Twitter in the second
half of the Turkish Super League are examined in terms of profanity and hate themes; It has been determined that there
are posts with profanity/insult towards their own team, certain athletes, referees, and the Turkish Football Federation
(TFF), mostly against rival teams.
Keywords: Football, Fans, Social Media, Fanaticism.
Özet
Sosyal medyanın futbol taraftarları üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerinin incelenmesi amacıyla yapılan bu
araştırmaya Türkiye Süper Lig futbol maçlarını takip eden 165 gönüllü futbol taraftarı katılım sağlamıştır. İlgili
araştırma kapsamına taraftarların fanatik düzeylerinin belirlenebilmesi için fanatiklik ölçeği, sosyal medya kullanım
düzeylerinin belirlenebilmesi içinde sosyal medya kullanım ölçeklerinden yararlanılmıştır. Araştırma kapsamında elde
edilen verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programından yararlanılmıştır. Bu kapsam ilgili verilen analizinde yüzde
frekans analizlerinde yararlanılmıştır. Normal dağılım sağlayan verilerin analizinde ise bağımsız gruplar için t testi
gruplar arası karşılaştırmalarda ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA), katılımcıların sosyal medya kullanım düzeyleri
ve fanatik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesinde ise basit doğrusal korelasyon analizden yararlanılmıştır.
Etkisinin belirlenebilmesi amacıyla gerçekleştirilen bu araştırmada sonuç olarak; erkek katılımcıların
fanatizme daha yaktın olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında twitter’da Türkiye Süper Lig’in ikinci yarısında futbol
konusunda yapılan yorumlar küfür ve nefret temaları boyutunda incelendiğinde; çoğunlukla rakip takımlara olmak
üzere, kendi takımına, belirli sporculara, hakemlere, Türkiye Futbol Federasyonu (TFF)’na yönelik küfür/hakaret
içerikli paylaşımların olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Futbol, Taraftar, Sosyal Medya, Fanatizm.