Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Türkçe Dersi 5. Sınıf Öğretim Programının Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi


SATMAZ İ.

Ana Dili Eğitimi Dergisi, cilt.13, sa.4, ss.1047-1063, 2025 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.16916/aded.1776950
  • Dergi Adı: Ana Dili Eğitimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1047-1063
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmada, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) kapsamında hazırlanan 5. sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı, akademisyen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmiştir. 2024–2025 eğitim-öğretim yılında farklı bölgelerden 36 akademisyenin katılımıyla yürütülen çalışmada, “Öğretim Programı Değerlendirme Formu” kullanılmış ve veriler çok yüzeyli Rasch modeli ile analiz edilmiştir. Bulgular; ölçme-değerlendirme ve süreç boyutlarının en yüksek kapsam geçerlik indeksine sahip olduğunu, hedefler boyutunun güçlü düzeyde geçerlik sergilediğini, içerik boyutunun ise kabul edilebilir ancak görece daha düşük düzeyde kaldığını ortaya koymuştur. Puanlayıcılar arasında katılık ve cömertlik farklılıkları görülmüş, bu durum çoklu puanlayıcı kullanımının önemini göstermiştir. Sonuç olarak, programın genel geçerlik ve güvenirlik açısından yeterli olduğu ancak içerik ve felsefi bütünlük açısından iyileştirmelere ihtiyaç duyduğu belirlenmiştir.
In this study, the Turkish Language Curriculum for 5th Grade, developed within the framework of the The Century of Türkiye Education Model, was evaluated based on the opinions of academics. Conducted in the 2024–2025 academic year with the participation of 36 academics from different regions, the study employed the “Curriculum Evaluation Form,” and the data were analyzed using the many-facet Rasch model. The findings revealed that the assessment and process dimensions had the highest content validity indices, and the objectives dimension demonstrated strong validity, while the content dimension was acceptable but comparatively lower. Differences in severity and leniency were observed among raters, highlighting the importance of using multiple raters. Overall, the curriculum was found to be sufficient in terms of general validity and reliability; however, improvements were needed regarding content and philosophical coherence.