Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, cilt.17, sa.1, ss.1-16, 2022 (Hakemli Dergi)
Günümüzde işletmelerin gelişmesinin en önemli yolu yenilik süreçlerini başarılı
bir şekilde yürütmekten geçmektedir. Yenilik süreçlerinin başarısında tüm örgütün bu
amaç için iyi şekilde motive olması önem taşımaktadır. Yönetici ve liderlere inovasyon
projelerinin başarıyla yürütülmesi gibi önemli bir amacın gerçekleştirilmesinde kritik
görevler düşmektedir. Sürecin başarısı için en uygun zamana, yönteme ve kişilere karar
vermek gibi yöneticilik yeteneklerinin yanı sıra sürecin getirdiği psikolojik güçlüklere
karşı koyabilmek için de liderlik vasıflarına ihtiyaç duyulacağı çok açıktır.
Bu çalışmada inovasyon sürecinde liderin rolünün anlaşılması amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda inovasyon kavramının oldukça önemli olduğu seramik sektörü seçilmiş
ve bu sektörde faaliyet gösteren bir firmada çeşitli pozisyonlarda çalışan yöneticilerle
mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak gerçekleştirilen birebir
görüşmeler neticesinde elde edilen ifadeler içerik olarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
Yönetici ifadelerinden elde edilen bulgular arasında üretim, maliyet, inovasyon, müşteri
odaklı planlama, ekip çalışması ve girişimcilik konuları ön plana çıkmaktadır. İnovasyon
kavramı ile ilgili olarak; hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti, küresel ölçekte rekabet
edebilme olanağı, yapılan yenilik ve inovasyon ile kısa ve uzun vadede düşük maliyet ve
yüksek karlılık gibi avantajlardan söz edilmiştir. Bunların yanı sıra yönetici ifadelerinde;
artan iadeler, ekip problemleri, yeniliğe olan uyumsuzluklar ve zaman zaman da inovasyon
yapmak için oluşan fazla maliyetler gibi çeşitli dezavantajlardan da söz edilmiştir
Today, the most important way for the development of businesses is to successfully
carry out innovation processes. In the success of innovation processes, it is important
that the entire organization is well motivated for this purpose. Managers and leaders have
critical duties in the realization of an important goal such as the successful execution of
innovation projects. It is clear that in addition to managerial skills such as deciding on the
most appropriate time, method and people for the success of the process, leadership skills
will be needed to withstand the psychological difficulties brought by the process.
In this study, it is aimed to understand the role of the leader in the innovation process.
For this purpose, the ceramics industry, where the concept of innovation is very important,
was selected and interviews were conducted with managers working in various positions
in a company operating in this sector. Production, cost, innovation, customer-oriented
planning, teamwork and entrepreneurship issues come to the fore among the findings
obtained from executive statements. Regarding the concept of innovation, advantages
such as service quality and customer satisfaction, the possibility of being able to compete
on a global scale, low cost and high profitability in the short and long term are mentioned.
In addition to these, various disadvantages such as increased returns, team problems,
incompatibility with innovation and excessive costs to innovate were also mentioned in
the statements of the managers.