Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, vol.2, no.2, pp.112-125, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Abstract
The purpose of this review article is to introduce a transtheoretical model based safe cycling
behavior development program in schools to protect children and adolescents from bicycle
accidents and injuries. Cycling is a fun activity, recommended for health promotion, with many
physical, social and psychological benefits. However, unless safe behaviors for cycling are
developed, disability and early deaths are observed as a result of accidents and injuries. To prevent
this, permanent using cycling behavior should be provided by teaching safe cycling behaviors from
school years. The use of models based on theories in the realization of behavioral change is
recommended; because it provides successful results. For this purpose, Transtheoretical Model
Based Safe Cycling Health Promotion Program has been created. The program offers interventions
that are appropriate for the Transtheoretical Model change stages, by using cognitive and behavioral
change processes. In addition, training content for raising awareness for safe cycling behavior
change being based on the model is created. Safe cycling training content has six basic topics.
These topics: 1. Using the bicycle which is suitable for body, 2. Using Protective Equipment, 3.
Controlling the Bicycle, 4. Ergonomics, 5. Using Bicycle in Traffic and 6. Exercising. The
definition and scope of safe cycling is handled as whole for the first time in this review article. It is
recommended that this developed program should be used by school nurses, by integrating it into
the curriculum content.
Özet Bu derleme makalesinin amacı çocuk ve adölesanları bisiklet kaza ve yaralanmalarından
korumak için okullarda transteoretik model temelli güvenli bisiklet kullanma davranışını geliştirme
programını tanıtmaktır. Bisiklet kullanma, sağlığın geliştirilmesi içinönerilen, fiziksel, sosyal ve
psikolojik yönden birçok yararı olan eğlenceli bir aktivitedir. Ancak, bisiklet kullanmaya yönelik
güvenli davranışlar geliştirilmedikçekaza ve yaralanmalar sonucu engellilik ve erken ölümler
görülmektedir. Bunu önlemek için okul yıllarından itibaren güvenli bisiklet kullanma davranışları
öğretilerek, kalıcı davranış değişikliği sağlanmalıdır. Davranış değişikliğinin gerçekleşmesinde
teorilere temellendirilmiş modellerin kullanılması başarılı sonuçlar sağladığı için önerilmektedir. Bu
amaçla Transteoretik Model Temelli Güvenli Bisiklet Kullanma Programı oluşturulmuştur.
Program, Transteoretik Model değişim aşamalarına uygun, bilişsel ve davranışsal değişim
süreçlerini kullanarak davranış değiştirmeyi sağlayan girişimleri sunmaktadır. Ayrıca güvenli
bisiklet kullanma davranış değişimi için bilinçlenme ve farkındalığın arttırılmasına yönelik eğitim
içeriği,model temel alınarak oluşturulmuştur. Güvenli bisiklet kullanma eğitim içeriğinde; 1.Vücut
Ölçülerine Uygun Bisiklet Kullanma, 2.Koruyucu Ekipman Kullanma, 3.Bisiklet Kontrolünü
Yapma, 4.Ergonomi, 5.Trafikte Bisiklet Kullanımı ve 6.Egzersiz yapma olmak üzere altı temel
başlığa yer verilmiştir. Güvenli bisiklet kullanımının tanımı ve kapsamı da ilk defa bu derleme
makalesinde ele alınmıştır. Geliştirilen programın okul hemşireleri tarafından, eğitim müfredatı
içeriğine entegre edilerek kullanılması önerilmektedir.