Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.2, no.3, pp.252-270, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Today, young people's orientation to entrepreneurship has started to happen earlier than other generations due to the increasing
technology, ease of access to information and the introduction of entrepreneurship education in schools equivalent to high school. Young
people who are fond of independence and freedom, keen on technology, can access information quickly, do not adapt to formalities, love
diversity and learn quickly, and want to start their own business, now tend to start a business without even waiting for a university degree.
In this study, it is aimed to measure the effect of the Generation Z’s attitude towards digital technology on entrepreneurial intention. For
this purpose, a questionnaire was applied to 423 Z generation members. The obtained data were evaluated using the structural equation
model. According to the findings obtained from the research, it was concluded that the attitudes of the Z generation towards digital
technology have an effect on the entrepreneurial intention.
Günümüzde artan teknoloji, bilgiye erişimin kolaylığı ve girişimcilik eğitiminin lise dengi okullarda verilmeye başlanması ile birlikte
gençlerin girişimciliğe adım atmaları diğer kuşaklara göre daha erken olmaya başlamıştır. Bağımsızlığına ve özgürlüğüne düşkün,
teknolojiye meraklı, bilgiye hızlı erişebilen, formaliteye uyum sağlamayan, çeşitliliği seven ve hızlı öğrenen ve kendi işini yapmak isteyen
gençler artık üniversite mezunu olmayı bile beklemeden iş kurmaya yönelmektedir. Bu çalışmada Z kuşağının dijital teknolojiye yönelik
tutumunun girişimcilik niyetine etkisini ölçmek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 423 Z kuşağı mensubu kişiye anket uygulanmıştır.
Elde edilen veriler, yapısal eşitlik modeli kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre Z kuşağının dijital
teknolojiye yönelik tutumlarının girişimcilik niyeti üzerinde etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.