Öğle Arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma Anketinin Doğrulayıcı Faktör Analizi


Cengiz C., Ateş Çakır B.

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, cilt.6, sa.4, ss.25-41, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencileri için geliştirilen Öğle Arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma (ÖFAOH) anketinin psikometrik özelliklerini ilköğretim 4-7. sınıf öğrencilerinde (n=518) incelemektir. Yöntem: Anket Sosyal-Ekolojik Model (SEM) temel alınarak geliştirilmiş olup, bireysel, kişilerarası, sosyal ve çevresel değişkenlerin seviyelerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Temel olarak, model bireysel, kişilerarası, kurumsal, toplumsal, fiziksel çevre ve politika düzeylerine odaklanmaktadır (Hyndman et al., 2014; Stokols, 1996). Veri analizi olarak, Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) modelleri serisi kullanılarak ankette yer alan yapılar belirlenmiştir. Bulgular: DFA, modelde üç faktörü doğrulamaktadır: χ2 [52] = 224.47, p < .001; CFI = 0.90; TLI = 0.87; RMSEA = 0.08; SRMR = 0.05. Çalışmada, bireysel içerikli bileşen 6 alt boyut içerirken, kişilerarası bileşen sadece bir madde içermekte ve fiziksel çevre ile örgütsel/organizasyon bileşeni 5 alt boyut ve toplam 36 madde içermektedir. DFA, modelin SEM tarafından desteklendiğini göstermektedir. Sonuç: Elde edilen bulgulara göre Türkçe Öğle arası Fiziksel Aktivite ve Oyun Hoşlanma anketinin sosyal ekolojik model temelinde 4.-7. sınıflar için geçerli ve güvenilir bir araç olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Sosyal-ekolojik model, Fiziksel aktivite, Teneffüs, Hoşlanma, Ortaokul.

Purpose: The purpose of the current study was to evaluate the structure of the Lunchtime Enjoyment of Activity and Play (LEAP) Questionnaire among middle school students (grade 4-7) in the Turkish context (n=518). Method: The questionnaire based on the Social-Ecological Model (SEM) aims to improve various levels of individual, social, and environmental variables. The model focuses on intrapersonal, interpersonal, organizational, community, physical environment, and policy levels (Hyndman et al., 2014; Stokols, 1996). For data analyses series of confirmatory factor analytic (CFA) models were undertaken to delineate the constructs. Results: CFA confirms three factors in the model χ2 [52] = 224.47, p < .001; CFI =0.90; TLI =0.87; RMSEA=0.08; SRMR=0.05. In the study the intrapersonal component included 6 subcategories, the interpersonal component included only one item and the physical environment and policy/organization component included 5 subcategories with a total of 36 items. The CFA showed that the model is supported by the SEM. Conclusion: According to the results, the Turkish Lunchtime Enjoyment of School Play (LESP) questionnaire for the 4th-7th grades based on the social-ecological model has been calculated as a valid and reliable tool.

Keywords: Social-ecological model, Physical activity, Recess, Enjoyment, Middle school.