Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi , vol.11, no.14, pp.1-23, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Lisansüstü öğrencilerinin mesleklerinde yaşadıkları ve yaşayacakları problemler beraberinde mesleki kaygıyı da doğurmaktadır. Bu çalışmanın amacı, lisansüstü öğrencilerinin mesleki kaygılarını ölçmeye yönelik geçerliği ve güvenirliği sağlanmış veri toplama araçlarının geliştirilmesidir. Çalışma evreni, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’nde 2021-2022 öğretim yılında öğrenim gören Eğitim Bilimleri, Sağlık Bilimleri, Sosyal Bilimler ve Fen Bilimleri Anabilim Dallarında bulunan 223 gönüllü lisansüstü öğrencisinden oluşmaktadır. Öğrenimleri sürecinde çalışan ve çalışmayan lisansüstü öğrencilerine yönelik mesleki kaygı ölçeklerinin geçerliğin ve güvenirliğin sağlanması için kapsam ve yapı geçerlikleri, düzeltilmiş madde-toplam korelasyonları, Cronbach Alfa, Spearman-Brown, Gutman Split-Half ve Formlar Arası Korelasyonları ayrı ayrı irdelenmiştir. Çalışan Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği faktörlerinin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarına bakıldığında 0.320 ile 0.763 arasında, Cronbach Alfa değerinin ise 0.687 ile 0.901 arasında değişmektedir. %27’lik üst ile %27’lik alt grupların t-testi sonuçlarına bakıldığında Çalışan Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik MKÖ’nin tüm maddeleri anlamlı bulunmuştur. Çalışmayan Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği faktörlerinin düzeltilmiş madde-toplam korelasyonlarına bakıldığında 0.423 ile 0.681 arasında, Cronbach Alfa değerinin ise 0.782 ile 0.866 arasında değişmektedir. %27’lik üst ile %27’lik alt grupların t-testi sonuçlarına bakıldığında Çalışmayan Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik MKÖ’nin tüm maddeleri anlamlı bulunmuştur. Sonuç olarak Çalışan ve Çalışmayan Lisansüstü Öğrencilere Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeklerinin uygulanabilmesi için yeterli düzeyde geçerli ve güvenirliğe sahiptir.