THE REALITY OF COMMUNICATION: INFLUENCER AND OPINION LEADERSHIP


Creative Commons License

Dalaylı F.

AVRASYA SOSYAL VE EKONOMİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ, cilt.8, sa.4, ss.126-139, 2021 (ESCI)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: AVRASYA SOSYAL VE EKONOMİ ARAŞTIRMALARI DERGİSİ
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Index Copernicus, Root Indexing, Asos İndeks
  • Sayfa Sayıları: ss.126-139
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Geleneksel medya, internetin ortaya çıkışıyla eski önemini kaybetmiştir. İnternetin

ardından sosyal ağların yaygınlaşması ortaya “Influencerların” çıkmasını sağlamıştır. Geçmişte

insanlar politik, kültürel, dini vb. fikir alışverişine ihtiyaç duydukları zaman kanaat önderlerinin

görüşlerine başvurmaktaydılar. İlk olarak Paul Lazarsfeld (1976) tarafından iki aşamalı akış teorisi

ile ifade edilen kanaat önderi kavramı, geleneksel iletişimi taşıyan ve aktaran insanlar açısından

uzun süredir tartışılmaktadır. Bugünün toplumları kapitalizmin gelişmesi ile tamamıyla tüketim

toplumu halini aldığından kanaat önderleri eski önemini kaybetmişlerdir. Kanaat önderleri yerine

sosyal medya ortamlarında Influencerları takip eden tüketiciler onların görüşlerini önemser hale

gelmiştir. Bu bağlamda, bu araştırma influencerların kanaat önderi sayılıp sayılmayacağı ile sosyal

medya ortamındaki influencer ve takipçileri arasındaki iletişimin gerçekliğinin sorgulanmasını

amaçlamaktadır. Kuramsal açıdan bu çalışmada Pierre Bourdieu’nun (1990) habitus ve tüketim

toplumu kavramları temel alınmıştır. Yöntem olarak sanal etnografi kullanılmıştır. Dolayısıyla

influencerlar ve takipçileri ile Instagram ortamında arkadaş olup profillerin ayrıntılı incelenmesini

ifade eden katılımcı gözlem ve mesajlar aracılığıyla derinlemesine görüşme aracılığıyla toplanan

veriler analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda görüşülen 30 influencer takipçisinin 25’i

influencerları kanaat önderi olarak görüldüğü bulgusuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Influencer, Kanaat Önderi, Instagram, Sanal Etnografi, Habitus.