Matematik Eğitiminde Yapay Zekâ ve TPAB İlişkisi: Sistematik Bir İnceleme


Çakan A. T., Doganlar H., Dinçer Aksoy B., Cantürk Günhan B.

7. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi (TÜRKBİLMAT-7) Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 14 - 16 Kasım 2025, ss.152-161, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.152-161
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, 2022–2025 yılları arasında yayımlanan araştırmaları inceleyerek matematik eğitiminde yapay zekâ (YZ) ve Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) ilişkisini sistematik olarak incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda Web of Science veri tabanında yapılan tarama sonucunda PRISMA süreciyle belirlenen 11 çalışma; araştırma amacı, yöntem, TPAB boyutları, YZ uygulamaları ve sonuçları açısından karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Sistematik analiz sonucunda çalışmaların, yapay zekâ kullanımının TPAB bileşenleri ve öğretim süreçleriyle ilişkisini farklı açılardan ortaya koyduğu; ölçek geliştirme, istatistiksel ilişki analizi ve uygulama temelli incelemeler yoluyla öğretmen ve öğretmen adaylarının yapay zekâ araçlarını ders planlama, problem kurma ve içerik üretme süreçlerinde nasıl kullandıklarının ele alındığı görülmüştür. Çalışmanın sonuçları, YZ–TPAB araştırmaların çeşitlendiğini, ancak derinlemesine nitel ve boylamsal çalışmaların artırılması gerektiğini göstermektedir.