Form-Material-Technique: Cross-Disciplines in Bilgehan Uzuner’s Art


Creative Commons License

Batu T.

in: Today in the Field of Plastic Arts - Glass-Ceramic-Tile Artist Selections-2, DEMİRKOL NERMİN,GEÇEN FAHRETTİN, Editor, Akademisyen Yayınevi Kitabevi, Ankara, pp.225-246, 2025

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Vocational Book
  • Publication Date: 2025
  • Publisher: Akademisyen Yayınevi Kitabevi
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.225-246
  • Editors: DEMİRKOL NERMİN,GEÇEN FAHRETTİN, Editor
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

This study explores the multifaceted artistic practice of Bilgehan Uzuner—both an artist and academic—through the lens of interdisciplinary production. Uzuner’s approach, which spans ceramics, printmaking, bronze casting, and glasswork, demonstrates a dynamic relationship between material, form, and concept. His creative process is grounded in the notion of “thinking with the hands,” emphasizing intuitive knowledge, manual skill, and technical mastery. Uzuner’s works embody not only aesthetic expression but also cultural, historical, and political references, forming a rich narrative language. As an educator, he has played a pivotal role in shaping collective artistic practices, particularly through initiatives like the International Fired Clay Symposium. This paper investigates Uzuner’s art from an interdisciplinary perspective, examining how tradition and innovation are intertwined in the context of contemporary art.

Bu çalışma, sanatçı ve akademisyen Bilgehan Uzuner’in çok katmanlı sanatsal pratiğini, disiplinlerarası üretim biçimleri üzerinden incelemektedir. Uzuner’in seramikten baskı resme, bronzdan cama kadar farklı malzeme ve tekniklerle geliştirdiği sanat anlayışı; malzeme, form ve kavramlar arasında dinamik ilişkiler kuran yenilikçi bir üretim modeline dayanmaktadır. Sanatçının üretim sürecinde “ellerle düşünme” kavramı, sezgisel bilgi, el becerisi ve teknik donanımın iç içe geçtiği bir yaratım sürecini ortaya koymaktadır. Uzuner, yalnızca estetik değil; aynı zamanda kültürel, tarihsel ve politik referanslarla zenginleşen bir anlatı dili geliştirmiştir. Sanat eğitimi alanında da etkin bir rol üstlenen Uzuner, Uluslararası Pişmiş Toprak Sempozyumu gibi kolektif üretime dayalı etkinliklerle eğitmen kimliğini üretici bir zemine taşımıştır. Bu bağlamda çalışma, Uzuner’in sanatsal yaklaşımını disiplinlerarası bir perspektiften ele alarak, çağdaş sanat ortamında gelenek ve yeniliğin nasıl bir araya geldiğini tartışmaktadır.