in: Today in the Field of Plastic Arts - Glass-Ceramic-Tile Artist Selections-2, DEMİRKOL NERMİN,GEÇEN FAHRETTİN, Editor, Akademisyen Yayınevi Kitabevi, Ankara, pp.225-246, 2025
This study explores the multifaceted
artistic practice of Bilgehan Uzuner—both an artist and academic—through the
lens of interdisciplinary production. Uzuner’s approach, which spans ceramics,
printmaking, bronze casting, and glasswork, demonstrates a dynamic relationship
between material, form, and concept. His creative process is grounded in the
notion of “thinking with the hands,” emphasizing intuitive knowledge, manual
skill, and technical mastery. Uzuner’s works embody not only aesthetic
expression but also cultural, historical, and political references, forming a
rich narrative language. As an educator, he has played a pivotal role in
shaping collective artistic practices, particularly through initiatives like
the International Fired Clay Symposium. This paper investigates Uzuner’s art
from an interdisciplinary perspective, examining how tradition and innovation
are intertwined in the context of contemporary art.
Bu çalışma, sanatçı ve akademisyen
Bilgehan Uzuner’in çok katmanlı sanatsal pratiğini, disiplinlerarası üretim
biçimleri üzerinden incelemektedir. Uzuner’in seramikten baskı resme, bronzdan
cama kadar farklı malzeme ve tekniklerle geliştirdiği sanat anlayışı; malzeme,
form ve kavramlar arasında dinamik ilişkiler kuran yenilikçi bir üretim
modeline dayanmaktadır. Sanatçının üretim sürecinde “ellerle düşünme” kavramı,
sezgisel bilgi, el becerisi ve teknik donanımın iç içe geçtiği bir yaratım
sürecini ortaya koymaktadır. Uzuner, yalnızca estetik değil; aynı zamanda
kültürel, tarihsel ve politik referanslarla zenginleşen bir anlatı dili
geliştirmiştir. Sanat eğitimi alanında da etkin bir rol üstlenen Uzuner,
Uluslararası Pişmiş Toprak Sempozyumu gibi kolektif üretime dayalı
etkinliklerle eğitmen kimliğini üretici bir zemine taşımıştır. Bu bağlamda
çalışma, Uzuner’in sanatsal yaklaşımını disiplinlerarası bir perspektiften ele
alarak, çağdaş sanat ortamında gelenek ve yeniliğin nasıl bir araya geldiğini
tartışmaktadır.