Online Marketlerde Tüketici


Creative Commons License

İnal M., Bil E.

YENİ NORMALDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI Teori - Araştırma - Uygulama , Nihal Sütütemiz,Metin Saygılı, Editör, Gazi Kitabevi, Ankara, ss.121-149, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: Gazi Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.121-149
  • Editörler: Nihal Sütütemiz,Metin Saygılı, Editör
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Pandemiyle birlikte tüketici davranışlarında değişimler meydana gelmiş, bu değişimler de yeni yaşam tarzlarını ve alışkanlıklarını beraberinde getirmiştir. Tüketici davranışlarındaki en büyük değişimlerden biri de alışveriş alışkanlıklarında yaşanmıştır. Pandeminin etkisini ilk gösterdiği dönemden itibaren sağlanan online market hizmetleri ile sokağa çıkma kısıtlamalarında tüketicilerin ihtiyaçları karşılanmış, başta kısa sürede ve temassız bir şekilde teslimat ve ödeme kolaylığı olmak üzere tüketicilere sunulan çok sayıda kolaylıkla online market platformları artan bir ilgi ile benimsenmiştir. Post-pandemi döneminde kısıtlamalar pandemi döneminin ilk başlarına kıyasla daha az olsa da online market platformlarına yönelik ilgi artmaya devam etmektedir. Bu bölümde, online market alışveriş kullanımının hızla artmasıyla birlikte sektörün son durumu hakkında bir perspektif sunularak son dönemde yapılan akademik çalışmaların derlenmesiyle tüketicileri online market alışverişi yapmaya yönlendiren motivasyonların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda kitabın bu bölümünde online market sektörü hakkında genel bilgiler verilip pandeminin sektörlere ve online market alışverişlerine olan etkisine, Türkiye’de faaliyet gösteren online market platformlarına, platformlara yönelik önemli istatistiklere ve konuyla ilgili özellikle son dönemde yapılmış akademik çalışmalara değinilerek tüketicilerin online market alışverişi yapma motivasyonları ve alışveriş davranışları incelenmiştir. Pandemi döneminde online market alışverişine yönelik yapılan çalışmalardan derlenen sonuçlara göre pandeminin etkisiyle tedbir alma ve sosyal mesafeyi koruma, pandemi kaynaklı endişe, algılanan risk, hızlı ve temassız bir şekilde teslimat imkânı, müşteri hizmetleri, ekonomik değer, web sitesi ve mobil uygulama deneyimi, dijital ödeme yöntemleri, ürün/marka deneyimi, satış sonrası hizmetler gibi faktörler tüketicileri online market alışverişine yönelten temel unsurlardır.