The foods that individuals consume throughout their lives reflect symbolic meanings beyond just meeting biological needs. Each consumed food leaves tangible memories that reflect the past, present, and future (Abarca & Colby, 2016, p. 2-7). Nostalgic foods are those associated with specific places and times in individuals’ lives (Locher, Yoels, Maurer and Ells, 2005, p. 280). The purpose of this research is to determine the impact of serving nostalgic foods in food and beverage establishments on consumers’ perceptions of the service quality and image of the establishment, as well as on their customer citizenship behaviors. Furthermore, the study aims to examine the relationship between nostalgic foods, restaurant image, service quality and customer citizenship behavior. The study population consists of individuals over the age of 18 living in Çanakkale who frequently dine in restaurants. In this context, data were collected from 404 participants reached through convenience sampling using a survey, and percentage, frequency, and correlation analyses were applied to this data. The analyses revealed that the foods referred to as nostalgic reminded individuals of the past. However, a positive significant relationship was found between nostalgic foods and restaurant image, service quality and customer citizenship behavior.
Bireylerin yaşam boyunca tükettikleri yiyecekler biyolojik ihtiyacı karşılamanın ötesinde sembolik anlamlar da yansıtmaktadır. Tüketilen her yiyecek geçmişi, bugünü ve geleceği yansıtacak somut hatıralar bırakmaktadır (Abarca ve Colby, 2016, s. 2-7). Nostaljik yiyecekler, bireylerin yaşamlarında belirli yer ve zaman ile bağdaştırılan yiyeceklerdir (Locher, Yoels, Maurer ve Ells, 2005, s. 280). Nostaljik yiyeceklerin, yiyecek içecek işletmelerinde servis edilmesi sonucu tüketicilerin işletmeye yönelik hizmet kalitesi ve imaj algıları ile müşteri vatandaşlık davranışları üzerindeki etkinin belirlenebilmesi bu araştırmanın amacıdır. Bununla birlikte, hizmet kalitesi, müşteri vatandaşlık davranışı ve restoran imajı ile nostaljik yiyecekler arasındaki ilişkinin incelenmesi de araştırma kapsamı dahilindedir. Çalışmanın evrenini, Çanakkale ilinde yaşayan ve lokantalarda sık tüketim sağlayan 18 yaşından büyük bireyler oluşturmaktadır. Bu kapsamda kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan 404 katılımcıdan anket aracılığıyla veri toplanmış ve bu verilere yüzde ve frekans ve korelasyon analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, nostaljik olarak adlandırdıkları yiyeceklerin bireylere geçmişi hatırlattıkları saptanmıştır. Bununla birlikte nostaljik yiyeceklerin, hizmet kalitesinin, restoran imajının ve müşteri vatandaşlık davranışının birbirleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.