International Cinema And Design Symposium, İzmir, Türkiye, 17 - 18 Haziran 2021, ss.283-292
Endüstri 4.0 süreci ile beraber dijital görsel kültürde genişleme ve derinleşme söz konusu olmuştur. Bu duruma
paralel olarak geleneksel medyanın pozisyonunu dijital medyanın almaya başlaması ile birlikte sinema, film ve
dizi sektöründe önemli kırılmalar yaşanmaya başlamıştır. Artık zaman ve mekandan bağımsız sinema ve film
izleme süreçlerine ulaşım hızlanmış ve bununla birlikte seyir kültüründe ciddi değişimler söz konusu olmuştur.
Dijitalleşmenin etkisi ile ağ toplumu ve ekran toplumu gibi kavramların literatüre girmesi ile birlikte özellikle
sinema ve film endüstrisinde bireyi önceleyen ekrana bağlı yeni seyirci profilinin ortaya çıktığı görülmektedir. Bu
dönüşümün zemin bulduğu alanlar sanal dünyada faaliyet gösteren dijital sinema ve dizi platformlarıdır. Çevrimiçi
olarak internet üzerinden sinema, film ve dizi izlemeye olanak sağlayan bu platformlar aynı zamanda dijital çağın
dijital seyircisini de süreçlerin içine dahil etmektedir. Tasarımın Endüstri 4.0 sürecinin alt bileşenlerinin
merkezinde yer alması, özellikle görsel kültür oluşumlarında tasarımın önemli rol almasında etkili olmaktadır.
Buna bağlı olarak sinema sektörünün de dijitalleşmeye bağlı olarak tasarım alanı ile daha sıkı bir etkileşime girdiği
görülmektedir. Bu anlamda sinema sektöründe dijital içerik üretiminde tasarım dijital platformlar üzerinden
belirleyici bir rol üstlenmektedir. Sinemanın zaman ve mekandan bağımsız bir şekilde seyirci ile buluşmasında,
seyircinin süreçleri yönetmesinde ve aynı zamanda boş zaman ekonomisi içerisinde sinemanın payının
büyümesinde tasarımın çok etkili olduğu söylenebilir. Sinemanın görsel kültür üretim süreçlerindeki etkisi göz
önünde bulundurulursa, tasarım ile birlikte sinemanın toplum üzerindeki sosyolojik, ekonomik ve kültürel
etkisinin daha da artacağı öngörülebilir. Bu çalışmada betimsel olarak konu ile ilgili yaklaşımlar belirtilmiş, dijital
alanda faaliyet gösteren popüler dijital sinema, film ve dizi platformlarının tasarımsal analizi yapılmıştır. Tasarımın
bu platformlarda nasıl bir görev üstlendiği, yeni seyirci profilini nasıl yönlendirdiği, yeni seyir kültürüne bu
platformların tasarım üzerinden nasıl etki ettiği örnekler üzerinden ortaya konulmaya çalışılmıştır.