ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÖZETLEME BECERİLERİNİ KULLANMADA DİJİTAL HİKAYELERİN ETKİSİ


Creative Commons License

Kana F., Kocaoğlu S.

Route Educational & Social Science Journal, cilt.10, sa.4, ss.105-124, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin özetleme becerilerinin gelişmesinde dijital hikayelerin etkisini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden ‘Eylem Araştırması’ deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Çanakkale İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı Merkez ilçede bulunan bir ortaokulunun 6. sınıfına devam eden 27 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, Ön Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Son Algı Açık Uçlu Öğrenci Anketi, Öykü Özeti Değerlendirme Dereceli Puanlama Anahtarı, kullanılmıştır. Araştırmada nitel verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz uygulanmıştır. Çalışmada elde verilere göre, öğrencilerin özetlemeye karşı olumlu algılar olduğu fakat özetleri dijital hikâyeye dönüştürme uygulamaları öncesi öğrencilerde bilgi eksiği ve özet yazmaya karşı isteksizlik olduğu gibi olumsuz algılar olduğu sonucuna varılmıştır. Özetleme uygulamaları öncesinde elde edilen bulgulardan hareketle özetleme uygulamaları yapılmış öğrencilerin genel olarak özet yazabildikleri tespit edilmiştir. Ancak teknik bilgi ve okuduğunu anlama becerilerinin eksikliğinden kaynaklanan kısımların eğitimle tamamlanması öğrenciler üzerinde olumlu bir etki göstermiştir. Son algı sorularına verdikleri cevaplardan hareketle öğrencilerin özetlerini dijital hikâyeye dönüştürme konusunda istekli oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin özetlerini dijital hikâyeye dönüştürmesi özetleme becerileri üzerinde olumlu bir etki göstermiştir.