Siyaset, Seçimler, Medya ve İletişim Yönetimi, Ankara, Turkey, 23 - 24 November 2023, pp.25-27
Propaganda, geçmişi insanlık
tarihi kadar eski bir kavramdır. İlk çağlardan bugüne kadar, güç ve iktidar
mücadelesinin olduğu her yerde propaganda faaliyetleri gerçekleştirilmiştir. Bu
faaliyetler kimi zaman sözle, kimi zaman belirli araçlar yardımıyla
yapılmıştır. 17. yüzyılda sistemli bir şekilde uygulanmaya başlanan propaganda,
20. yüzyılda kitle iletişim araçlarının ve teknolojilerinin ortaya çıkmasıyla
birlikte devrimsel bir biçimde güçlenmiştir. Her araç ve teknolojinin kendisine
has özelliklerini alarak, bu yetenekleri propaganda faaliyetlerinde kullananlar
hedefledikleri güce ulaşmışlardır. Günümüzde propagandaya en çok başvurulan
alanlardan birisi de siyasettir. Siyasi iktidarı arzu eden siyasi parti veya
liderler, hedefledikleri insanlara ya da genel seçmene ideolojik fikirlerini
aktarmak ve onları ikna etmek için yoğun bir şekilde propagandaya
başvurmaktadırlar. Propaganda faaliyetleri için dün gazete, radyo, televizyon
vb. kitle iletişim araçları kullanılırken, bugün ise internet ve sosyal ağlar
öncekilerin yerini hızla almıştır. Siyasi aktörler, internetin getirdiği
avantajları değerlendirerek kampanya ve propaganda yöntemlerini bu teknoloji
etrafında şekillendirmeye başlamıştır. Ülkemizdeki seçimlerde siyasi partiler,
kendi siyasi iletişim süreçlerini planlarken son yıllarda interneti ve bilhassa
sosyal ağları tercih etmeye başlamıştır. Dijitalleşen bir dünyada, bu alana
kayıtsız kalmak neredeyse imkansızdır. Bu yüzden, seçmenlerine ulaşmayı
amaçlayan siyasi partilerin, geleneksel yöntemlere başvurdukları kadar, belki
de daha fazla, dijital yöntemleri benimsemeleri gerekmektedir. Çalışmada,
Türkiye'nin önde gelen partilerinden AK Parti, CHP ve İYİ Parti'nin Çanakkale
İli 14 Mayıs 2023 milletvekili seçimindeki siyasal iletişim süreçlerinde
gerçekleştirdikleri propaganda faaliyetleri incelenmiştir. İktidar ve muhalefet
partileri olarak görev üstlenen bu üç siyasi partinin yürüttükleri siyasi
iletişim süreçleri kapsamındaki propaganda faaliyetleri, hem ülke siyasetimize
bugünü ve yarınını hem de gelecekte yürütülecek siyasi propaganda çalışmalarına
ışık tutacağı düşünülmüştür.