Siyasal İletişim Sürecinde Propaganda: Çanakkale İli 2023 Milletvekili Seçimlerinde Milletvekili Adayları Facebook Paylaşımlarının Göstergebilimsel Analizi


Creative Commons License

Sayar M., Bilis A. E.

Siyaset, Seçimler, Medya ve İletişim Yönetimi, Ankara, Turkey, 23 - 24 November 2023, pp.25-27

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.25-27
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Propaganda, geçmişi insanlık tarihi kadar eski bir kavramdır. İlk çağlardan bugüne kadar, güç ve iktidar mücadelesinin olduğu her yerde propaganda faaliyetleri gerçekleştirilmiştir. Bu faaliyetler kimi zaman sözle, kimi zaman belirli araçlar yardımıyla yapılmıştır. 17. yüzyılda sistemli bir şekilde uygulanmaya başlanan propaganda, 20. yüzyılda kitle iletişim araçlarının ve teknolojilerinin ortaya çıkmasıyla birlikte devrimsel bir biçimde güçlenmiştir. Her araç ve teknolojinin kendisine has özelliklerini alarak, bu yetenekleri propaganda faaliyetlerinde kullananlar hedefledikleri güce ulaşmışlardır. Günümüzde propagandaya en çok başvurulan alanlardan birisi de siyasettir. Siyasi iktidarı arzu eden siyasi parti veya liderler, hedefledikleri insanlara ya da genel seçmene ideolojik fikirlerini aktarmak ve onları ikna etmek için yoğun bir şekilde propagandaya başvurmaktadırlar. Propaganda faaliyetleri için dün gazete, radyo, televizyon vb. kitle iletişim araçları kullanılırken, bugün ise internet ve sosyal ağlar öncekilerin yerini hızla almıştır. Siyasi aktörler, internetin getirdiği avantajları değerlendirerek kampanya ve propaganda yöntemlerini bu teknoloji etrafında şekillendirmeye başlamıştır. Ülkemizdeki seçimlerde siyasi partiler, kendi siyasi iletişim süreçlerini planlarken son yıllarda interneti ve bilhassa sosyal ağları tercih etmeye başlamıştır. Dijitalleşen bir dünyada, bu alana kayıtsız kalmak neredeyse imkansızdır. Bu yüzden, seçmenlerine ulaşmayı amaçlayan siyasi partilerin, geleneksel yöntemlere başvurdukları kadar, belki de daha fazla, dijital yöntemleri benimsemeleri gerekmektedir. Çalışmada, Türkiye'nin önde gelen partilerinden AK Parti, CHP ve İYİ Parti'nin Çanakkale İli 14 Mayıs 2023 milletvekili seçimindeki siyasal iletişim süreçlerinde gerçekleştirdikleri propaganda faaliyetleri incelenmiştir. İktidar ve muhalefet partileri olarak görev üstlenen bu üç siyasi partinin yürüttükleri siyasi iletişim süreçleri kapsamındaki propaganda faaliyetleri, hem ülke siyasetimize bugünü ve yarınını hem de gelecekte yürütülecek siyasi propaganda çalışmalarına ışık tutacağı düşünülmüştür.