The aim of the research is to determine the perspectives of the employees towards tourists through metaphor. In line with the purpose of the research, “Which metaphors did tourism workers use for the concept of tourist?” and “When the common features of the metaphors used are examined, which conceptual categories are they gathered under?” research questions were determined. In the research, the data were obtained with an interview form consisting of two parts. The first part of the interview form consists of questions about the demographic data of the participants. In the second part, “Tourism guests are like......; because .........." Participants were asked to fill in the blanks in the statement. The research was carried out on 55 people working in accommodation businesses. Data were collected between April 2022 and June 2022. Participants were given 10 minutes to fill out the form. As a result of the research, 36 different metaphors were obtained. The metaphors obtained were grouped under eight categories as “Relational Aspect”, “Animal Element”, “Asset Element”, “Attractive Element”, “Danger Element”, “Employment Element”, “Food Element” and “Economic Element”. The relational element category is the category that produces the most metaphors
Araştırmanın amacı turizm çalışanlarının turistlere yönelik bakış açılarının metafor aracılığı ile tespit edilmesidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda “Turizm çalışanları turist kavramı için hangi metaforları kullanmıştır?” ve “Kullanılan metaforların ortak özellikleri incelendiğinde hangi kavramsal kategoriler altında toplanmıştır?” şeklinde araştırma soruları belirlenmiştir. Araştırmada veriler iki bölümden oluşan görüşme formu ile elde edilmiştir. Görüşme formunun ilk bölümü katılımcıların demografik verilerine yönelik sorulardan oluşmaktadır. İkinci bölümde ise, “Turizm misafirleri......gibidir; çünkü ..........” ifadesinde katılımcıların boş bırakılan yerleri doldurmaları istenmiştir. Araştırma konaklama işletmelerinde çalışan 55 kişi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler Nisan 2022-Haziran 2022 tarihleri arasında toplanmıştır. Katılımcılara formu doldurmaları için 10 dakika süre verilmiştir. Araştırma sonucunda 36 farklı metafor elde edilmiştir. Elde edilen metaforlar “İlişkisel Unsur”, “Hayvan Unsuru”, “Varlık Unsuru”, “Çekicilik Unsuru”, “Tehlike Unsuru”, “Verilen Önem Unsuru”, “Yiyecek Unsuru” ve “Ekonomik Unsur” olarak sekiz kategori altında toplanmıştır. İlişkisel unsur kategorisi, en çok metafor üretilen kategori olarak tespit edilmiştir.