Necmettin Erbakan Üniversitesi hukuk fakültesi dergisi, vol.5, no.1, pp.1-15, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The Constitutional Court shall
conduct the financial audit of political parties. In the last ten years, there
have been two important developments regarding the financial audit of political
parties. The first of these is the amendments made in the Law No. 6111 of 2011
and the Law No. 2820 on Political Parties on the basis of the financial audit
of political parties. The second one is the violation decisions made by the
European Court of Human Rights following the decision of the Constitutional
Court regarding the financial audit of a political party to be registered as
revenue of the treasury. After discussing both issues in the study, the
decisions of the Constitutional Court on the financial audit of political
parties, 2009-2013 (pre-law period Law No. 6111), 2013-2017 (Law period 6111),
2017-2021 (period after the ECHR decision) classified as. Within the framework
of this classification, the effects of the Law No. 6111 and the ECHR violation
decision on the decisions of the Constitutional Court were discussed and a
model proposal was put forward for the financial audit of political parties.
Siyasi partilerin mali denetimi, Anayasa
Mahkemesi (AYM) tarafından yerine getirilmektedir. Son on yılda siyasi
partilerin mali denetimi ile ilgili iki önemli gelişme söz konusu olmuştur.
Bunlardan birincisi 2011 tarih ve 6111 sayılı Kanun ile 2820 sayılı Siyasi
Partiler Kanunu’nda siyasi partilerin mali denetiminin esasına ilişkin yapılan
değişikliklerdir. İkincisi ise AYM’nin bir siyasi partinin mali denetimi ile
ilgili verdiği hazineye irat etme kararının ardından Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi’nin (AİHM) vermiş olduğu ihlal kararlarıdır. Çalışmada her iki konu
ele alındıktan sonra AYM’nin siyasi partilerin mali denetimine ilişkin kararları,
2009- 2013 (6111 sayılı Kanun öncesi dönem), 2013-2017 (6111 sayılı Kanun
dönemi), 2017-2021 (AİHM’in kararı sonrası dönem) dönemleri olarak
sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma çerçevesinde, 6111 sayılı Kanun ile AİHM’in
ihlal kararının AYM kararları üzerindeki etkileri tartışılmış ve siyasi
partilerin mali denetimi ile ilgili bir model önerisi ortaya konmuştur.