Çağdaş Resim Sanatında Doğa ve İnsan İlişkisinin Cennet Ütopyası Üzerinden Yorumlanışı


Creative Commons License

Baydemir Katkar G.

ULEAD 2023 Annual Congress, 28 - 30 Eylül 2023, ss.61-62

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Sayfa Sayıları: ss.61-62
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çağdaş Resim Sanatında Doğa ve İnsan İlişkisinin Cennet Ütopyası Üzerinden Yorumlanışı

 

ÖZET

Bu bildiride Çağdaş Resim Sanatında doğa ve insan ilişkisinin Cennet ütopyası üzerinden yorumlanışı ele alınmıştır. Rönesans ile sanatın merkezi haline gelen “insan”, Aydınlanma’dan bu yana sanatın mekezi olan “doğa” ve sonrasında hakim olan “kent” olgularının sentezinden doğan; gerçekleştirilmesi imkansız düşünce ve tasarı olarak “Cennet ütopyası”nı resimlerinde ele alan sanatçıların eserlerinin yorumlanmasını amaçlayan bu çalışmada  konu bağlamında seçilmiş görsel materyaller üzerinden yapılan araştırmalar  ve betimsel verilerle bildirinin ana fikri pekiştirilmiştir. Eser örneklerinin analizleri kitap, makale ve sanatçıların eser manifestoları araştırılıp derlenerek yapılmıştır. Çalışmada Cennet ve Ütopya’nın mitsel, felsefi ve sanatsal açılımlarına değinilmiştir. Dünyaya ve Topluma Dönük Sanat Eleştirisi kuramına dayandırılarak yapılmış olan eser analizlerinde Batı resminde Rönesans’la birlikte resmin ana konusu haline gelen insan ve çevresi yüzyıllar boyunca “insan ve  doğa” teması olarak sanatta ele alınmayı sürdürmüştür. Modernizmde sanatçıların savaş gibi hayatın acı gerçeklerinden bir kaçış hayali olarak resimlerine aktardıkları Yeryüzündeki Cennet Bahçesi tasvirleri, Batı’da olduğu gibi Çağdaş Türk Resminde de  sanatçıların, eserlerinde doğa ve insan ilişkisini ele alırlarken kimi zaman kontrolsüz kentleşme ve endüstrileşmeye bir tepki olarak, kimi zaman ise ekolojik krizler, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sorgulayan bir ütopya hatta distopya tasvirine dönüştürerek  izeyiciye aktardıkları görülmüştür.

 

Anahtar Sözcükler: Cennet, Ütopya, Çağdaş Sanat, Resim 

Interpretation of Nature and Human Relationship in Contemporary Painting Art Through the Utopia of Heaven

 

In this paper, the interpretation of nature and human relationship in Contemporary Painting Art through the utopia of Paradise is discussed. Born from the synthesis of "human", which has become the center of art with the Renaissance, "nature", which has been the center of art since the Enlightenment, and the "city" that dominates afterwards; In this study, which aims to interpret the works of artists whose realization is an unbelievable thought and design, which deals with the "Heaven utopia" in their paintings, the main idea of the paper is reinforced with researches made on selected visual materials and descriptive data in the context of the subject. The analyzes of the work samples were made by researching and compiling the books, articles and the work manifests of the artists. In the study, the mythical, philosophical and artistic expansions of Paradise and Utopia are mentioned. Man and his environment, which became the main subject of the painting with the Renaissance in Western painting, continued to be discussed in art as the theme of "human and nature" for centuries. The depictions of the Garden of Eden on Earth, which artists conveyed to their paintings as a dream of escaping from the bitter realities of life, such as war, in modernism, while dealing with the relationship between nature and human in Contemporary Turkish Painting, as in the West, sometimes as a reaction to uncontrolled urbanization and industrialization, and sometimes as a reaction to ecological crises. It has been seen that they transform the scientific and technological developments into a utopia, even a dystopia, and transfer them to the audience in their works. It is seen that the artists, who are affected by the geography, society, situation and events in every period, internalize the external data with all their sensitivities and transfer them to their works.

Keywords: Paradise, Utopia, Contemporary Art, Painting