ULEAD 2023 Annual Congress, 28 - 30 Eylül 2023, ss.61-62
Çağdaş Resim Sanatında Doğa ve İnsan İlişkisinin Cennet Ütopyası Üzerinden Yorumlanışı
ÖZET
Bu bildiride Çağdaş Resim
Sanatında doğa ve insan ilişkisinin Cennet ütopyası üzerinden yorumlanışı ele
alınmıştır. Rönesans ile sanatın merkezi haline gelen “insan”, Aydınlanma’dan
bu yana sanatın mekezi olan “doğa” ve sonrasında hakim olan “kent” olgularının
sentezinden doğan; gerçekleştirilmesi imkansız düşünce ve tasarı olarak “Cennet
ütopyası”nı resimlerinde ele alan sanatçıların eserlerinin yorumlanmasını
amaçlayan bu çalışmada konu bağlamında seçilmiş görsel materyaller
üzerinden yapılan araştırmalar ve betimsel verilerle bildirinin ana fikri
pekiştirilmiştir. Eser örneklerinin analizleri kitap, makale ve sanatçıların
eser manifestoları araştırılıp derlenerek yapılmıştır. Çalışmada Cennet ve
Ütopya’nın mitsel, felsefi ve sanatsal açılımlarına değinilmiştir. Dünyaya ve
Topluma Dönük Sanat Eleştirisi kuramına dayandırılarak yapılmış olan eser
analizlerinde Batı resminde Rönesans’la birlikte resmin ana konusu haline gelen
insan ve çevresi yüzyıllar boyunca “insan ve doğa” teması olarak sanatta
ele alınmayı sürdürmüştür. Modernizmde sanatçıların savaş gibi hayatın acı gerçeklerinden
bir kaçış hayali olarak resimlerine aktardıkları Yeryüzündeki Cennet Bahçesi
tasvirleri, Batı’da olduğu gibi Çağdaş Türk Resminde de sanatçıların,
eserlerinde doğa ve insan ilişkisini ele alırlarken kimi zaman kontrolsüz
kentleşme ve endüstrileşmeye bir tepki olarak, kimi zaman ise ekolojik krizler,
bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sorgulayan bir ütopya hatta distopya
tasvirine dönüştürerek izeyiciye aktardıkları görülmüştür.
Anahtar
Sözcükler:
Cennet, Ütopya, Çağdaş Sanat, Resim
Interpretation of Nature and Human
Relationship in Contemporary Painting Art Through the Utopia of Heaven
In this paper, the interpretation
of nature and human relationship in Contemporary Painting Art through the
utopia of Paradise is discussed. Born from the synthesis of "human",
which has become the center of art with the Renaissance, "nature",
which has been the center of art since the Enlightenment, and the
"city" that dominates afterwards; In this study, which aims to
interpret the works of artists whose realization is an unbelievable thought and
design, which deals with the "Heaven utopia" in their paintings, the
main idea of the paper is reinforced with researches made on selected visual
materials and descriptive data in the context of the subject. The analyzes of
the work samples were made by researching and compiling the books, articles and
the work manifests of the artists. In the study, the mythical, philosophical
and artistic expansions of Paradise and Utopia are mentioned. Man and his
environment, which became the main subject of the painting with the Renaissance
in Western painting, continued to be discussed in art as the theme of
"human and nature" for centuries. The depictions of the Garden of
Eden on Earth, which artists conveyed to their paintings as a dream of escaping
from the bitter realities of life, such as war, in modernism, while dealing
with the relationship between nature and human in Contemporary Turkish
Painting, as in the West, sometimes as a reaction to uncontrolled urbanization
and industrialization, and sometimes as a reaction to ecological crises. It has
been seen that they transform the scientific and technological developments
into a utopia, even a dystopia, and transfer them to the audience in their
works. It is seen that the artists, who are affected by the geography, society,
situation and events in every period, internalize the external data with all
their sensitivities and transfer them to their works.
Keywords: Paradise, Utopia, Contemporary
Art, Painting